
Vil ha Kina og India i tale
Utenriksdepartementet har startet et nytt prosjekt i håp om å skape politisk dialog med Kina og India om utvikling i Afrika. På dagsorden står blant annet sensitive temaer som ulovlig tømmerhugst, fiske og åpenhet om økonomiske disposisjoner.
Kinas og Indias innflytelse i Afrika vokser på bekostning av tradisjonelle givere. Men dette tilfører også Afrika større investeringer og gir afrikanske myndigheter økt frihet til å spille samarbeidspartnere ut mot hverandre.
De to nye aktørene påvirker Afrika uten at det er helt klart hvordan. Utenriksdepartementet jobber derfor nå med et nytt prosjekt for å finne ut hva som skjer og hvordan Norge skal forholde seg til det.
– Målet er å finne ut hvilke konsekvenser de nye stormaktenes inntog kan og bør ha for norsk utviklings- og utenrikspolitikk. I Stortingsmelding 15 (2008-2009, Interesser, ansvar og muligheter. Hovedlinjer i norsk utenrikspolitikk. Red.anm.) omtales Kina og Indias fremmarsj som «det viktigste utviklingstrekk i det internasjonale geopolitiske bildet», sier Utenriksdepartementets prosjektleder og tidligere ambassadør i Nigeria Tore Nedrebø.
Nedrebø viser til regjeringens politiske plattform 2009-2013 der det heter at «Regjeringen vil søke nye internasjonale allianser gjennom økt samarbeid med nye fremvoksende stater som får økt betydning.».
– Vi ser både muligheter og utfordringer i de nye stormaktenes inntog. Vi ønsker å finne en konstruktiv måte å engasjere Kina ogIndia på, sier Nedrebø.
Kinesisk forsker på ambassaden
Ett av de mange tiltakene på skissebordet i UD er å ha en kinesisk forsker på en norsk ambassade for å skrive rapport om forskjeller og likheter i norsk og kinesisk bistandstenkning. Et annet er å etablere samarbeid med det kinesiske miljøverndepartementet om miljøvennlig forretningspraksis i Afrika. Tiltak mot ulovlig hogst og ulovlig fiske og tiltak for å forbedre petroleumsforvaltningen i Afrika er også noe av det som vurderes. Utenriksdepartementet har jobbet med dette tidligere også, men da kun med interesse for Kina.
UD går inn for trepartssamarbeid bestående av Norge, afrikanske land, samt Kina eller India.
– Jeg håper blant annet at vi kan få til et samarbeid mellom norske, kinesiske og afrikanske forskningsinstitutter om klimaendringenes effekter i Vest-Afrika. Det hadde også vært flott om vi fikk til noe liknende omkring skog i DR Kongo og ren energi i Etiopia. Vi bør også se på om det går an å engasjere Kina sterkere i åpenhetsinitiativet EITI, og i politisk diskusjon om styresett, miljø og samfunnsansvar, sier prosjektlederen.
Nedrebø viser til at UD støtter et samarbeid om bedrifters samfunnsansvar som Næringslivets Hovedorganisasjon allerede har i Uganda med sine kinesiske og ugandiske søsterorganisasjoner, og håper på liknende tiltak i andre afrikanske land.
Nye spørsmål til norsk bistand
– Ett spørsmål som melder seg, er om vi skal styre vår bistand mer i retning av infrastruktur og næringslivsinvesteringer, som jo er det Kina og India er spesielt engasjert i. Eller skal vi satse enda mer på godt styresett og sosial sektor for å styrke afrikanske lands evne til å takle følgene av Kinas og Indias inntog?
– Som det framgår av den siste stortingsmeldingen om norsk utviklingspolitikk, er investeringer og handel viktigere for utvikling enn bistand. Slik sett er Kinas og Indias voksende engasjement i Afrika positivt, mener Nedrebø.
Prosjektet er foreløpig på utredningsstadiet. Nylig ble en studie om Indias rolle i Afrika lyst ut i åpen anbudskonkurranse. Etter intern avklaring i UD satser Nedrebø på å få i gang praktiske tiltak før sommeren.