Den svenske Ikea-designeren Johanna Jelinek (t. v.) sammen med de sørafrikanske designerne Sindiso Khumalo (i midten) och Renée Russow.

Afrikansk utelivtenkning preger nytt Ikea-design

Afrikansk design skal inn på det internasjonale Ikea-markedet.  I forrige uke ble produktene lansert under årets Design Indaba i Cape Town.

Publisert

I Afrika handler design om hverdagsliv: om hvordan vi lever og omgås.

Sindiso Khumalo

Våren 2017 innledet den svenske møbelgiganten Ikea et samarbeid med tolv afrikanske designere for å skape en innredningskolleksjon som er preget av afrikanske designideer.

Kolleksjonen, som har fått navnet Överallt, består av møbler, kjøkkenutstyr og tekstiler. Designerne kommer fra sju afrikanske land og ble valgt ut av ledelsen bak den årlige sørafrikanske designmøteplassen Design Indaba.

Tekstilkunstneren Sindiso Khumalo har designet deler av Ikeas nye kolleksjon.

Gjensidig læring

For Ikeas del har utbyttet handlet om å få tilgang til ideer og formspråk fra Afrika, mens de afrikanske deltagerne har fått en sjanse til å lære seg hvordan Ikea arbeider, og hva som er selskapets designfilosofi. Det var et møte mellom små og enormt store forhold.

- Selv et gjennomsnittlig Ikea-produkt selger i to millioner eksemplarer. For oss er det fullstendig ubegripelige volumer, og det endrer hele tankemåten vår. Vi kan ikke engang kjøpe inn råvarene til møblene våre for den prisen som sluttkunden kommer til å betale i Ikeas varehus, sier Naeem Biviji fra Kenya.

Design til lav pris

Dermed setter han fingeren på det som mange av designerne beskriver som en stor lærdom under arbeidets gang: Ikeas ekstreme prisbevissthet. Et eksempel er Issa Diabatés fra Elfenbenskysten og hennes lenestol av finer, som i første versjon ville hatt en utsalgspris på 200 euro, noe som var for dyrt til å passe inn i Ikeas restriktive prisfilosofi. Ikeas kreative leder James Futcher forklarer:

- Det er et spørsmål som ligger dypt innebygd i Ikeas forretningsidé: Hvordan gjør vi design tilgjengelig for så mange som mulig? Derfor må vi hele tiden jobbe med utforming, tilvirkning, materialtilgang og transport for å presse ned prisene. Hver eneste designer må tilbringe tid på fabrikkgulvet og virkelig forstå produksjonen for å kunne oppnå et bra resultat.

For å kompensere for de afrikanske designernes manglende erfaring med global masseproduksjon har de arbeidet sammen med fire svenske kollegaer fra Ikea. I Issa Diabatés tilfelle resulterte det i at utsalgsprisen på stolen hennes vil bli 49 euro når kolleksjonen kommer for salg i mai.

Hva er afrikansk design?

Ikeas Överallt-kolleksjon aktualiserer problemstillingen om hva afrikansk design er - hvis det i det hele tatt går an å snakke om et slikt begrep, og hva som i så fall kjennetegner det. Flere av designerne i prosjektet understreker at hvis man tror at afrikansk design må handle om fargesterke mønstre og eldgammel, tradisjonstung utforming, tar man feil. Det handler om selve forutsetningene for hvordan møbler og gjenstander brukes.

- I Afrika handler design om hverdagsliv: om hvordan vi lever og omgås. De fleste mennesker tilbringer mye tid ute, og grensen mellom hva som er inne og ute, viskes ut. Vi lever en stor del av våre liv i uterommet mellom ytterdøren og gaten, og hverdagen er enkel og praktisk. Det preger vårt syn på design, sier Sindiso Khumalo, som sammen med Renée Russouw, begge fra Sør-Afrika, har designet mønster til tepper og putetrekk i kolleksjonen.

Sosialt samvær

Noen av produktene i kolleksjonen som tydeligst illustrerer den afrikanske hverdagens innflytelse, er Naeem Biviji og Bethan Rayners stoler og benker. De kurvede sittemøblene er utformet med sosialt samvær i tankene og kan kombineres til en sirkel, slik at de som sitter der, skal være vendt mot hverandre. Møblene er dessuten sertifisert som utemøbler og skal ifølge Ikea kunne brukes for Afrika-inspirert samvær selv på betydelig kaldere breddegrader.

Det kenyanske designerparet Naeem Biviji (t.v.) og Bethan Rayner (i midten) sammen med den svenske Ikea-designeren Mikael Axelsson.

Allerede da Bistandsaktuelt traff paret i Nairobi for to år siden, fortalte de om hvordan de blir inspirert av den kenyanske tradisjonen baraza, der eldre menn samles om kveldene for å drikke kaffe, te og snakke sammen. Ofte sitter de i ring rundt et tre.

- Lignende omgangsmønstre finnes i moderne, urbane miljøer, der mennesker møtes for å lage mat sammen. På den måten speiler produktene våre en historisk arv samtidig som de passer inn i dagens ritualer. Det er et viktig aspekt, sier Naeem Biviji.

Gjenbruk

Han og Bethan Rayner har samarbeidet med den svenske Ikea-designeren Mikael Axelsson, som konstaterer at det har vært minst like lærerikt for ham og hans svenske kollegaer som for de afrikanske designerne.

- Afrikansk design styres av andre forutsetninger enn vi er vant med. Her spiller for eksempel gjenbruk en viktig rolle, og det er definitivt noe vi i Ikea er interessert i ettersom vi har høye mål for vår egen holdbarhet som selskap, sier han.

Ideen om å skape en Ikea-kolleksjon sammen med afrikanske designere oppsto da Ikeas sjefdesigner Marcus Engman og Design Indabas gründer Ravi Naidoo satt i samme jury under en designkonkurranse i Amsterdam. For Ikea er det første gang de arbeider med et så mangfoldig, multietnisk team av designere, og samarbeidet har uten tvil ført til en del hevede øyenbryn rundt omkring i verden.

Benk och husgeråd av kenyanska designerparet Naeem Biviji och Bethan Rayner.

Ingen nye butikker i Afrika

Mange har spurt seg hvorfor Ikea har valgt å gi oppmerksomhet til Afrika, til tross for at selskapet enn så lenge ikke har et eneste varehus sør for Sahara. Noen har tolket prosjektet som en antydning om kommende nyetableringer av Ikea i Afrika. Men på det punktet er Ikea tydelig: Det finnes ingen planer om å begi seg inn på nye markeder i Afrika de neste fem årene.

Da James Futcher forklarte dette under lanseringen i Cape Town, fikk han umiddelbart spørsmål fra publikum: «Hvordan skal vi da kunne kjøpe disse produktene?»

Svaret er helt enkelt at for de fleste afrikanske forbrukerne vil det ikke bli mulig siden Ikeas hittil eneste representasjon på kontinentet finnes i Marokko og Egypt. Utstillingsmøblene fra lanseringen vil bli solgt på et loppemarked til inntekt for et veldedig formål, men noe mer enn det blir det foreløpig ikke.

Vanskelig å produsere i Afrika

Under arbeidet med prosjektet var det en ambisjon om at deler av kolleksjonen skulle produseres i Afrika, gjerne med delvis afrikanske råvarer. Det har vist seg vanskelig å gjennomføre rent praktisk, ifølge Ikea selv. Når den ferdige kolleksjonen blir klar for salg, er det bare én matte, som er designet av sørafrikanske Laduma Ngxokolo, som produseres i Afrika - i en fabrikk i Egypt.

Överallt-kolleksjonen er en midlertidig serie av produkter som kommer til å bli lansert i alle Ikeas varehus over hele verden. Det betyr ikke at de ikke vil havne i det permanente sortimentet hvis de viser seg å bli populære hos konsumentene, eller at det ikke vil bli videre samarbeid mellom Ikea og noen av deltagerne i prosjektet. Faktum er at to av dem, Bethan Rayner og Naeem Biviji, allerede har begynt å jobbe med andre prosjekter for Ikea.

- Vi har produsert en vinterkolleksjon som kommer til å bli lansert i oktober i år, noe som naturligvis er veldig morsomt. Totalt sett har hele dette prosjektet påvirket hvordan vi jobber og tenker om design. Vi har lært oss å håndtere stor produksjon og de ekstreme kravene som det medfører for designen. Det gir rom for enda flere muligheter som vi gleder oss til å utforske, sier Bethan Rayner.

Powered by Labrador CMS