Norge støtter ”tannløs” enhetskomite i Zimbabwe

Komiteen som skal overvåke og gjennomføre den politiske samarbeidsavtalen i Zimbabwe har medlemmer som anklages for overgrep. Norge og Danmark gir åtte millioner kroner til en ”støtte enhet” for komiteen.

Publisert

JOMIC

Joint Monitoring and Implementation Committee (Felleskomiteen for overvåking og iverksetting) er etablert i henhold til artikkel XXII i Global Political Agreement (GPA), som de tre partilederne i Zimbabwe undertegnet 15. september 2008. Den skal overvåke at alle parter lever opp til den politiske samarbeidsavtalen, som er grunnlaget for enhetsregjeringen mellom president Robert Mugabe og de to partiene fra Movement for Democratic Change.

Komiteen har tolv medlemmer, fire fra hver av de tre partiene (Zanu PF, MDC-T og MDC) som har undertegnet GPA. Ledelsen av komiteen roterer hver måned mellom de tre partiene. Alle de tolv i komiteen er ledende medlemmer av sine respektive partier.

Enhetsregjeringen i Zimbabwe vakler, bare åtte måneder etter at den ble dannet. Statsminister Morgan Tsvangerai fra Movement for Democratic Change (MDC) har inntil videre trukket seg fra samarbeidet med president Robert Mugabe og hans Zanu (PF)-parti. Tsvangerai mener Zanu (PF) fortsetter å bryte sentrale deler av samarbeidsavtalen (Global Political Agreement) som ble undertegnet i fjor.

Avtalen etablerte en felles overvåkings og gjennomføringskomite, JOMIC (Joint Monitoring and Implementation Committee), med 12 representater fra de tre partiene som sitter i samlingsregjeringen. Denne komiteen skulle løse floker og på se at demokratiske spilleregler ble overholdt samt at alle jordinvasjoner skulle opphøre og en jordrevisjon gjøres.

Bidrag til støtteenhet

Norge, ved ambassaden i Harare gir, sammen med Danmark, støtte til JOMICs arbeid over en to års periode fram til juni 2011. Den samlede støtten er på åtte millioner kroner. Halvparten fra Norge og halvparten fra Danmark.

Støtten gis ikke direkte til JOMIC. Det brukes til å opprette en "støtte enhet" for å assistere JOMIC i arbeidet. Det er inngått en kontrakt med organisasjonen "Zimbabwe Institute" som igjen har opprettet et kontor for å hjelpe JOMIC. Midlene for opprettelse og drift av støttekontoret utbetales direkte til instituttet.

Instituttet ble i sin tid etablert i Cape Town som en tenkesmie for den zimbabwiske opposisjonen, men etter splittelsen i MDC er de blitt mer uavhengige. De har jobbet tett på de politiske aktørene i Harare og står bak en rekke utredninger. Instituttdirektør Isaac Maposa var rådgiver under forhandlingene om den politiske samarbeidsavtalen.

Skeptisk

Elinor Sisulu, en av lederne for Crisis in Zimbabwe Coalition, en samling av 350 organisasjoner, er svært skeptisk til arbeidet til overvåkingsenheten JOMIC og stiller spørsmål ved Norges støtte.

– JOMIC fungerer ikke. Vi har ikke sett at de har gjort noe. Hadde den fungert ville vi ikke vært i den krisen vi nå opplever. JOMIC skal sørge for at samarbeidsavtalen blir overholdt. Jeg er bekymret for at penger settes av for å bygge strukturer uten at det er politisk vilje til å la JOMIC gjennomføre sitt mandat. JOMIC bør gås etter i sømmene for å se hva de oppnår, sier Sisulu.

– Dersom jeg var i en stilling hvor jeg kunne bestemme om de skulle ha støtte eller ikke, ville jeg begynt å kreve noen resultater.

– Ser du noen resultater av arbeidet til JOMIC hittil?

– Nei, det gjør jeg ikke, sier Sisulu.

Bryter selv avtalen

Sentrale politikere som deltok i forhandlingene om samarbeidsavtalen for å løse landets politiske krise ble utnevnt til overvåkingskomiteen. De mest beryktede er justisminister Patrick Chinamasa og forsvarsminister Emmerson Mgangagwa (ble etterhvert skiftet ut). Begge sitter i stillinger som gjør dem ansvarlig for at soldater og polititjenestemenn er med og innvaderer kommersielle farmer og arresterer eller trakasserer tilhengere av opposisjonspartiene MDC. Menneskerettighetsaktivister har tatt ut søksmål om grove brudd på menneskerettigheter mot begge ministrene. Det blir sagt at det er ironisk at de samtidig skal sørge for gjennomføringen av en avtale som de selv er med og bryter.

JOMIC har hittil tatt få klare offentlige standpunkter om politiske stridsemner i landet. En av komiteens møteledere, professor Welshman Ncube har på vegne av komiteen refset statlige medier for ”hatspråk” og manglende åpenhet. Han mener mediene øker de politiske spenningene i landet. Ellers er det forbausende stille rundt komiteen.

Overtaler

– JOMIC er påfallende tause, i en situasjon der MDC nekter å delta på regjeringsmøter med president Robert Mugabe og hans ministere?

– Vi kan ikke tvinge partiene til konkrete tiltak. Komiteen kan bare overtale partiene til å være tro mot samarbeidsavtalens (GPA) ånd og bokstav. Dersom partiene kjører seg fast, er JOMICs rolle å forsøke å løse opp flokene og foreslå alternativer, sier JOMICs informasjonsleder Joram Nyathi til Bistandsaktuelt, og fortsetter:

– Og vel så viktig: På grunn av sin rolle som et “permanent” forhandlingsforum for partiene som har undertegnet samarbeidsavtalen kan ikke JOMIC ta seg råd til den luksus å stå på fjelltopper og angripe eller fordømme sine egne medlemmer for krenkelse av GPA. Komiteen opererer på grunnlag av kontinuerlig dialog mellom partiene.

­– JOMIC kritiseres for ikke å gjøre nok for å tvinge partiene til å innfri bestemmelsene i samarbeidsavtalen. Er kritikken berettiget?

– Mange har kalt JOMIC en tannløs hund eller mistenkt komiteen for å være et redskap for det ene eller andre partiet. Det er uklart hvordan en komité sammensatt av fire ledende medlemmer fra hvert av de tre partiene skulle kunne være et redskap for ett av dem. JOMIC er i virkeligheten det kollektive ansiktet til de tre partiene i praksis, sier Nyathi.

De politiske partiene kommer ikke til JOMIC med politiske klager, legger han til. Ifølge Nyathi er de eneste direkte klagene sekretariatet har mottatt siden det ble etablert i juli fra det kommersielle bondelaget. De klager over nye eller fortsatte invasjoner eller ”forstyrrelser” av farmer.

Jordinvasjoner

– Enkelte farmere har personlig kommet til våre kontorer med sine saker. Vi har fulgt opp klagene ved besøke tilfeldig utvalgte farmer fra listene vi har, for å finne ut av situasjonen på bakken. Det er disse reisene til farmene som har avdekket et gap mellom det media forteller og det som er situasjonen i virkeligheten, og den dype kløften mellom JOMICs mandat fra GPA og folks forventninger på de ervervede gårdene, sier Nyathi.

En gruppe fra komiteen var nylig på befaring til en del gårder som er blitt overtatt av voldsgrupper med tilknytning til regjeringspartiet, og hvor sentrale Zanu (PF) medlemmer har overtatt gårdene.

– Kanskje kommer denne JOMIC-granskningen på riktig tidspunkt, men det vi egentlig trenger er handling. De burde ha handlet for lengst, sier presidenten for de kommersielle farmerne i landet, Deon Theron. Han påpeker overfor SW Radio Africa at det har vært besøk tidligere, men ingenting er gjort for å beskytte farmerne mot tvangsovertagelse.

– Jordinvasjonene er kjernen i spørsmålet om rettssikkerhet og en forutsetning for demokrati. Rettighetssituasjonen er bedre enn på tilsvarende tidspunkt i fjor. Men hvis jeg skal vurdere i hvilken grad regjeringen overholder samarbeidsavtalen vil jeg gi dem 4 på en skala hvor 10 er det beste, sier Dzimbabwe Chimbga i Civil Society Monitoring Mechanism til Voice of America.

Nyathi forsvarer JOMIC på denne måten:

­– Saker som hører hjemme hos politiet må rapporteres dit, de som hører til i rettsvesenet må behandles av domstolene. Og det er landbruksdepartementet, ikke JOMIC, som utøver regjeringens politikk når det gjelder jordreform, tildelinger av farmer og utstedelsen av tilbudsbrev. JOMICs makt er begrenset til hva samarbeidsavtalens hovedpersoner bestemmer, basert på informasjonen de har foran seg, sier Nyathi.

Les flere saker fra Zimbabwe

Powered by Labrador CMS