Afrobratisk teater

Med akrobatikk, musikk og dans forteller en unik malawisk gruppe om myter og trosforestillinger, gjengmentalitet og gruppepress, lover og korrupsjon, alkohol- og stoffmisbruk og hiv/aids.

Publisert

Nylig ble det malawiske teaterstykket Ganyu oppført i Zimbabwe med støtte fra den norske ambassaden i Harare og den nederlandske organisasjonen, Hivos, som fokuserer på utviklingsrelaterte temaer. Ganyu er et ord på Chichewa-språket (malawisk dialekt), som betyr deltid eller uformelt arbeid.

Det er teatergruppen Kufewa som spiller stykket. De bruker en unik fortellerteknikk og formidler budskapet blant annet ved hjelp av akrobatikk. Dette er en helt spesiell kunstform i zimbabwisk teater. Den brukes mest i protestteater og teater som fokuserer på samfunnsendring (development theatre).

- Bruken av akrobatikk, som jeg kaller “afrobatikk”, og andre uttrykksformer som musikk og dans gjør teaterstykket til noe utenom det vanlige, forklarer regissør, Stanley Malizani Mambo, som er født i Zimbabwe.

- Afrobatikk er en kreativ teaterstil som smelter sammen akrobatikk, tekst, bevegelse, musikk, lyder og bilder og skaper en gnistrende kunstnerisk teknikk, sier han.

Historien som fortelles i stykket, beretter om myter og trosforestillinger, gjengmentalitet og gruppepress, lover og korrupsjon, alkohol- og stoffmisbruk og hiv/aids. 

- For å gjøre dette så spennende og underholdende som mulig, er det viktig å inkludere afrikanske tradisjoner for fysisk utfoldelse i stykket, sier han.

Adriano Zwii, en av skuespillerne i gruppen, forteller følgende til Bistandsaktuelt: 

– Teatergruppen er sprunget ut fra et marginalisert samfunn og oppfostret i en gettokultur, og dette påvirker drømmene våre. Vi er en gruppe ungdommer som har omgjort tenåringslekene til en livskilde som ivaretar arven fra tidligere generasjoner.

Nachanza Hazel Sochela, gruppens Afrika-administrator, tilføyer: – De holdt gateforestillinger for å tjene litt ekstra, og forsøkte å skaffe andre midler for å tjene penger til livets opphold. Det var en beskjeden begynnelse. 

Gateforestillingene ble en stor suksess og banet veien for turneer i Europa og Afrika. 

Teaterstykket skal nå spilles i en måned i Zimbabwe, og planen er at gruppen skal komme tilbake og spille på Harare International Festival of Arts senere i år. I løpet av våren skal stykket settes opp i land som Botswana, Namibia, Lesotho, Mosambik, Sør-Afrika, Swaziland, Tanzania og Zambia.

Fra august til desember skal stykket settes opp i Norge, Irland, Sverige, Nederland, Italia, Frankrike og Scotland.



Powered by Labrador CMS