Afrika-serie vekker debatt – før opptak er i gang

SOS-barnebyer bruker 3,5 millioner kroner i et samarbeid med TV2 om en dokumentarserie om å bygge en barnehage i Afrika.10 norske hjelpere skal stå i fokus. ”Det forsterker et svært stereotypisk og negativt bilde av Afrika,” mener Fellesrådet for Afrika. Konseptet er fortsatt under utvikling og vil ikke virke stigmatiserende, svarer SOS-barnebyer.

Prosjektet mellom TV2 og SOS-barnebyer skal filmes i Afrika i mai i år og vises i 10 episoder neste år. I løpet av en måned på landsbygda skal 10 norske deltakere sette opp et bygg i regi av et familieprogram drevet av SOS-barnebyer. TV2 ønsker nå å verve deltagere med "brennende engasjement og stå på vilje". I den anledning sendes reklamefilmen Prosjekt X. Merkelappene "sorg, fortvilelse, fattigdom" ruller over skjermen. Og en ung, hvit man sier: "Du har kanskje tenkt hvordan kan jeg hjelpe noen andre mennesker i den tredje verden. Nå har du sjansen."
- Reklamefilmen om programmet kommuniserer at Afrika er synonymt med elendighet og er avhengig av hjelp fra velvillige nordmenn, sier Guro Almås, dagligleder av Fellesrådet for Afrika. Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpeorganisasjon mener at reklamefilmen "spiller på utrolig enkle og stereotype fordommer om Afrika, og det å fremstille et helt kontinent med bakgrunn i tre stikkord: sorg, fortvilelse og fattigdom blir rett og slett for dumt".

Informasjonssjef Kim Gulbrandsen i SOS-barnebyer understreker at det er TV2 som har ansvar for rekruttering av deltagere og produksjon av teasere.
- Vi er i en tidlig fase av konseptutviklingen. Piloten skiller ikke dimensjonene av konseptet, sier han

- Er du enig i virkemidlene som er brukt?

- Vi i SOS-barnebyer har tillit til TV2 og tror at totalproduktet blir bra og gjennomtenkt. Vi er med på utviklingen av konseptet, har tenkt mye og diskutert dette grundig. Jeg er trygg på at dette blir stueren og vil ikke stigmatisere Afrika.
- Det er et nytt konsept og det er nyttig med innspillene som vi nå får. Det vil være med og forme konseptet slik at det blir best mulig, sier Gulbrandsen, som understreker at rettighetene til barn vil alltid være det viktigste hensynet organisasjonen tar.

Samtidig påpeker han at det å ta frivillige til Afrika for å la dem skildre deres opplevelser ikke er noe nytt i fjernsynssammenheng. Ideen er brukt i flere TV-innsamlinger. Men han tror det er nyttig for både publikum og bistandsorganisasjoner å se de utfordringer bistandsarbeidere møter.

Gulbrandsen avviser at det er snakk om at hvite mennesker sendes til Afrika for å redde de svarte.
- De vi sender skal ikke løse Afrikas problemer. De blir under afrikansk byggeledelse. Dette er ikke et norsk sololøp. Det er helt avhengig av lokal deltakelse, sier Gulbrandsen.

SOS-barnebyer bruker 3,5 millioner på prosjektet. Disse midlene, understreker Gulbrandsen er ikke fra fadder eller andre øremerkede midler. Han tror investeringene vil synliggjøre kompleksiteten i organisasjonens arbeid, øke forståelsen blant publikum og vise det globale omfanget av arbeidet.
- Det vi gi oss positiv eksponering gjennom 10 episoder, mener Kim Gulbrandsen.

TV2 sier at de ser ingen grunn til å følge Fellesrådets oppfordring om å stoppe reklamevideoen. Men TV2 sier til Bergens Tidene at dette dreier seg om en castingvideo og at det ikke er en reklamevideo til selve serien. De innrømmer at man kan ha brukt en mer tabloid vinkling i videoen enn de kanskje burde ha gjort.




Powered by Labrador CMS