
Bedrifter tvinges til å ta mer sosialt ansvar
Bedrifter tar mer sosialt ansvar i Brasil. Med på laget har de frivillige organisasjoner. Skal de gjøre forretninger, må de unngå slavekontrakter. Rykter og dokumentasjon om barnearbeid tvang bedriftene på banen.
Brasilianske bedrifter har økende fokus på Corporate Social Responsibility (CSR). Det viser en rapport fra instituttet Ethos i Brasil. I dag har 50 prosent av bedriftene implementert minst 22 av instituttets CSR-normer – dobbelt så mange som i 2004. Dette bekreftes av Thereza Lobo, som arbeider med bedrifters sosiale ansvar.
- Det er lettere å få støtte fra private bedrifter enn fra staten og det er lettere å inngå samarbeid med bedrifter nå enn for bare få år siden, sier Lobo i organisasjonen Rio como Vamos og legger til:
- I starten var bedriftene mest opptatt av hva de kunne vise til investorene sine.
I Brasil ble CSR utviklet på 1990-tallet. Politiske partier, NGOer, fagforeninger, medier, lokale regjeringer og forbrukere ble involvert. Men mens fagforeningene mente at bedriftene var ansvarlige for forverrede arbeidsvilkår og derfor måtte innføre universelle arbeidsrettigheter, begynte NGOer å samarbeide med bedriftene. De internasjonale ryktene om barnearbeid i Brasil gjorde at mange bedrifter innførte regler for å unngå barnearbeid og satte fokus på utdanning og fattigdomsbekjempelse.
- Bedriftene er mer bevisst på at det vil bli medieoppslag hvis de benytter seg av barnearbeid eller har ansatte som arbeider under slavelignende forhold, sier Logo.
- Det er fortsatt mye barnearbeid i Brasil, men forskjellen er at bedrifter nå forsøker å gjøre noe med det.
For eksempel var det medieoppslag om barnearbeid som fikk Sony Ericsson til å sette fokus på sosiale rettigheter. Sosialt arbeid ble en strategi for å oppnå legitimitet; for å forbedre bildet av en bedrift som var ansvarlig for alt fra barnearbeid til konsentrering av velstand og spekulasjon i finanssektoren. Brasilianske entreprenører brukte sosiale prosjekter som en måte å oppnå fortrolighet på blant sine ansatte, og for å øke forbrukernes lojalitet. Mange av investeringene tok sikte på å forbedre de ansattes utdannelsesnivå eller andre områder koblet til bedriftens mulighet til å overleve i et langsiktig perspektiv.
- Men det hjelper ikke at bedriftene innfører slike tiltak hvis de ikke forbedrer menneskers situasjon, sier Lobo.
Brasil anses å være ledende på CSR i Latin-Amerika, et kontinent som ligger etter andre deler av verden på feltet. Ifølge Thereza Lobo er årsaken at det er så mange internasjonale bedrifter i Brasil.
- Dette har ført til at også brasilianske bedrifter har begynt å jobbe med CSR, sier hun.
Dessuten mener hun at aksjemarkedets CSR-indeks har vært til stor hjelp.
- Alle bedrifter vil være med i indeksen. For å oppnå dette må de arbeide med sosiale spørsmål.
Frivillige organisasjoner gjennomfører tiltakene
Nå for tiden er det ofte NGOer som gjennomfører bedriftenes sosiale prosjekter. Noen mener at organisasjonene tar en risiko ved å samarbeide med bedrifter. Samfunnets troverdighet er jo organisasjonenes eneste kapital, og hvis de inngår samarbeid med bedrifter som senere viser seg å bryte etiske regler risikerer de å miste sin troverdighet. Bedrifter kan derimot bare vinne på et slikt samarbeid siden deres eneste risiko er å tape penger. Men Thereza Lobo ser ingen slik risiko.
- Det er et delt ansvar, sier hun. - Hvis bedriften ikke gjør som den skal så bryter man rett og slett samarbeidet.
Hennes erfaring er at NGOer har like mye å vinne som bedrifter.
- En bedrift vet ikke nødvendigvis hvordan man jobber med utdanning, men det finnes NGOer som er spesialister på dette, sier Lobo.
- Vi vinner muligheten til å gi en sosial ytelse som ikke finnes fra før.
Hun mener at bedriftene er et bra alternativ siden de økonomiske ressursene finnes der.
- En organisasjon som vil tilby musikkundervisning til fattige barn må ordne finansiering i den private sektoren. Den offentlige sektoren har sjelden penger.
Til tross for dette er CSR fortsatt under utvikling i Brasil. Det er mange sosiale mål som bedriftene ikke jobber med i det hele tatt, mens mål som er nær bedriftens virksomhet eller regler i en viss sektor er godt innarbeidet. De som har kommet lengst er de som har god relasjon til forbrukere og ansatte, men generelt sett gjelder det temaer som er under press fra markedet og samfunnet og som er regulert gjennom lover og regler.
- Deler av dette arbeidet har startet på grunn av lovgivning, men det finnes ingen forskning på hvor stor denne delen er, sier Lobo.
- Men det snakkes om årlige CSR-investeringer på 500 millioner USD i prosjekter som ligger utenfor bedriftene, avslutter hun.