
Facebook og twitter gir penger i kassa
Sosiale medier har spilt en viktig rolle i hjelpeorganisasjonenes måte å kommunisere på under katastrofen i Haiti.
Generalsekretærene satt i bilen på vei til Port-au- Prince og twitret fortløpende om sine opplevelser.
Facebook og twitter gir nye muligheter både til å nå ut med et budskap og til å samle inn penger.
Tirsdag 12. januar kom den dramatiske meldingen fra Haiti: hovedstaden var rammet av et jordskjelv. Norske hjelpeorganisasjoner kastet seg rundt – for å samle inn penger og for å fortelle hva som skjedde på bakken. I etterkant av jordskjelvet på Haiti har sosiale medier som Facebook og twitter vært viktige formidlingskanaler for organisasjonene.
– Revolusjonen for oss er at vi kan kommunisere mer direkte med giveren. Vi er ikke avhengig av redaksjonell omtale eller betalt annonseplass for å rapportere, sier kommunikasjon- og markedsdirektør i Røde Kors, Bernt Apeland.
– Det er vel første gang at twitter er brukt bevisst i en større innsamlingsaksjon her i landet. Dette var den store testen og starten på det som vil være nye innsamlingsmetoder i framtiden, sier kommunikasjonssjef i Strømmestiftelsen, Trond Backer.
I USA har sosiale medier snudd opp ned på tradisjonell katastroferapportering. Røde Kors fikk inn over 22 millioner dollar gjennom tekstmeldinger og en kampanje som hele tiden delte siste nytt via twitter og Facebook.
– Twitter har spilt en ekstremt viktig rolle, sier pressetalsmann for amerikanske Røde Kors, Gloria Huang.
Alltid foran.
Norske organisasjoner sier klart at sosiale medier er med på å forandre både innsamlingsmarkedet og måten det kommuniseres på. Men fortsatt må norske givere smøre seg med tålmodighet før de kan gi penger direkte via alle sosiale kanaler.
– USA ligger jo alltid foran og har kommet lengre. Men sosiale medier er viktig for innsamling. Det er kanaler som kommuniserer mer direkte med dagens unge – datagenerasjonen. I Norge er det en utfordring at det ikke er mulig å gi en gave direkte fra Facebook. Det kan man i USA, så her utfordrer vi Facebook Norge til å få dette på plass, sier Backer i Strømmestiftelsen.
Samtlige større organisasjoner som har hatt innsamlingsaksjoner for Haiti, sier at de har fått inn penger via sosiale medier. Men tekniske løsninger er utfordrende.
– Tekstmeldinger er ikke veldig prioritert, det er for dyre løsninger, sier Apeland.
– Markedet er litt avhengig av hvordan det blir regulert av norsk lov i framtiden, sier seksjonsleder for innsamling i Kirkens Nødhjelp, Nils Harald Strøm.
37 000 tekstmeldinger.
Strømmestiftelsen sendte ut over 37 000 sms og om lag 3500 eposter i forbindelse med katastrofen på Haiti. At det er store penger å spare på å bruke sosiale medier, er det ingen tvil om. Ifølge Strømmestiftelsen er kostnad for en epost 0,17 øre per stykk, mens en tekstmelding ligger på 50 øre.
– Et postlagt brev koster om lag åtte kroner – samtidig som disse også fyller et behov det er viktig for oss å møte, sier Backer i Strømmestiftelsen.
Redd Barna sier at de aldri tidligere har samlet inn så mye penger for så lite som etter katastrofen på Haiti.
– Disse kanalene har vist seg å være meget effektive både for å spre budskapet og få inn penger raskt og effektivt. Det er likevel vanskelig til dags dato å spore hvor mye disse kanalene gir av inntekter. Men vi ser at vi når mange via sosiale medier – og de vi når sprer budskapet videre via blogger og andre grupper, sier Katrin Solbakken i Redd Barna.
Frivillighet står sterkt.
Ikke siden tsunamien har norske organisasjoner samlet inn mer penger til hjelpearbeid. Røde Kors, som også er den organisasjonen med størst tilhengerskare på Facebook, har så langt fått inn 42 millioner kroner til Haiti.
– Sosiale medier vil nok erstatte det som i dag er givertelefon og bankinnskudd. Vi tror på en endring, men frivilligheten står sterkt i Norge. Menneske som møter menneske vil være det viktigste også i framtiden, tror Apeland og legger til:
– Vi benytter oss ganske målbevisst av sosiale medier.
Plan, som har over 4000 følgere på Facebook, fremhever muligheten sosiale medier gir til å gi fortløpende informasjon.
– Innsamlingsmarkedet har gitt oss flere plattformer å kommunisere på og andre mulighet til dialog, sier Silje Budeng i Plan.
Generalsekretærer på twitter
På twitter fortalte de om alt fra lunsjpauser og vakre landskap til dramatiske møter med enkeltmennesker og oppdateringer fra hjelpearbeidet.
I dag er både Facebook og twitter redskaper som brukes av både organisasjoner, medier og privatpersoner de første dramatiske dagene av en katastrofe.
Atle Sommerfeldt, generalsekretær i Kirkens Nødhjelp, og Børge Brende, generalsekretær i Røde Kors, twitret fra mobil når de var på vei inn til hovedstaden Port-au-prince. Marte Gerhardsen i CARE brukte samme kanal for å fortelle om savnede kolleger:
Marte Gerhardsen, 184 følgere, twitter.com/martegerhardsen
Bekymret for kollegaer på Haiti som har mistet familiemedlemmer og de ansatte som vi ennå ikke har fått livstegn fra. 6:28 AM Jan 14th from web
Dette er noe av twitter-meldingene fra felten:
Atle Sommerfeldt, 149 følgere, twitter.com/AtleSommerfeldt
Forferdelige meldinger fra Haiti. Kirkens Nødhjelps partner er i full gang. Personnel fra Oslo og Guatamala reiser i morgen. 9:47 AM Jan 13th from txt
«Her i dominikanske republikk er alt normalt og vakkert. Uvirkelig å vite at tragedien er på den andre siden av fjellet. 4:56 AM Jan 16th from txt
Børge Brende, 1480 følgere, twitter.com/borgebrende
Pasientene nekter å trilles inn på sykehuset igjen - de er redde for nye etterskjelv. Øker presset på oss - vi er ‘teltsykehus’ 5:40 AM Jan 20th from txt
Grusomme skjebner møtte oss her ved sykehuset. Folk dør pga mangel på helsehjelp, Det sterkeste jeg har opplevd. 3:22 AM Jan 18th from txt