- Halvparten av miljøpengene kan ha forsvunnet

Opp imot halvparten av de 300 millioner kroner Norge har bevilget et miljø- og naturressursprogram i Tanzania kan ha blitt misbrukt eller er forsvunnet i korrupsjon, mener bistandsveteranen som var saksbehandler for programmet.

NRK-Dagsnytt kunne nylig melde at oljeselskapet Essos regionsenter i Loddefjord føler seg lurt etter en innsamling til flyktningene på Balkan. Pengene ble overført til Kirkens Nødhjelp, og Esso Loddefjord hadde fått inntrykk av at pengene - til sammen 100.000 kroner - skulle gå uavkortet til organisasjonens hjelpearbeid. Men 45 prosent havnet som provisjon til telefonsalgfirmaet.
- Esso fikk en to-siders annonse i bladet Medmenneske. De signerte kontrakten der momsen var spesifisert og de fikk faktura. Hvis de hadde ønsket å gi en gave, kunne de sendt pengene direkte til Kirkens Nødhjelp, men da hadde de ikke fått verken faktura eller momsfradrag, sier Frank Hugo Storelv som er daglig leder i Norsk Fundraising.

Tatt opp internt. Han understreker likevel at saken er tatt opp internt, og overfor selgerne er det presisert at man skal være ærlige hvis noen spør om provisjon.
Snorre Holand er styreformann og eier 80 prosent av Norsk Fundraising, som er tilknyttet et konglomerat av datterselskaper. Blant disse er selskapet Sponsorformidling AS, som Kirkens Nødhjelp har brukt siden 1991.

Billigst. - For at det skal være en «going business», så bør man ta 45 prosent provisjon. Organisasjonen får 55 øre for hver krone som samles inn, mens vedkommende som ringer får 25 øre. Det betyr at vi sitter igjen med 20 øre som skal betale husleie, telefon, investeringer, annonsering og opplæring, sier Storelv.
Sponsorformidling, som kun jobber for Kirkens Nødhjelp, hadde i fjor en omsetning på 14 millioner kroner og et resultat før ekstraordinære kostnader på 1,27 millioner kroner i 1998. Gruppen Norsk Fundraising AS gikk på sin side med seks millioner kroner i underskudd i fjor, og er i økonomisk trøbbel.

Tjener penger. Støtteannonser, som gir titalls millioner i inntekter til organisasjonene hvert år, er viktige for å finansiere driften av medlemsblader i høye opplag.
- Litt avhengig av volum koster telefonsalgfirmaet oss 40-45 prosent av annonseinntektene. Vi evaluerer tjenesten omtrent hvert tredje år, og har funnet ut at det ville bli forferdelig dyrt dersom vi skulle gjøre alt selv. For Kirkens Nødhjelp er dette den billigste varianten, sier informasjonssjef Leila Raustøl i Kirkens Nødhjelp.
Informasjonssjef Ivar Christiansen i Norsk Folkehjelp er enig i at det er billigst å leie tjenester eksternt - fra telefonsalgfirmaer.
- Vi bruker ikke penger på telefonsalg, vi tjener penger. Cirka 45 prosent av inntektene av telefonsalg går til administrasjon. Det er en del firma som har profesjonalisert seg på denne typen salg. Vi leier disse tjenestene, det blir mye rimeligere enn dersom vi skulle gjort det selv, sier Christiansen.
Firmaet AFB-Consult utfører telefonsalgtjenester for Folkehjelpen.

I tenkeboksen. Naturvernforbundets Markedskontakt AS gjør jobben for Flyktningerådet, men organisasjonen vurderer for tiden om de skal ta over arbeidet selv. I løpet av en måneds tid regner Flyktningerådets markedssjef Tom B. Kristiansen at de har tatt en avgjørelse.
Naturvernforbundets Markedskontakt AS eies av miljøorganisasjonene Naturvernforbundet, Natur og Ungdom og Blekkulf. De opplyser at de tar 45 prosent av inntektene, og at eventuelle overskudd på driften går til eierorganisasjonene.

«Råselgere». Redd Barna har på sin side opprettet sitt eget telefonsalgfirma - Redd Barna Bedriftskontakt AS - etter dårlige erfaringer med å leie tjenester.
- På slutten av 1996 avsluttet vi forholdet til et eksternt firma. Det var dels en økonomisk vurdering, men også forretningsetisk. Vi opplevde at de var «råselgere» som ikke sto for det samme verdigrunnlaget som Redd Barna selv, sier informasjonsleder Lisa Bang i Redd Barna. Ifølge Bang fikk organisasjonen mye kritikk på grunn av hvordan dette selskapet oppførte seg. Selskapet var Ditt bidrag, et datterselskap av Norsk Fundraising.
Miljøorganisasjonen Bellona gir en lignende begrunnelse for hvorfor man sa opp kontrakten med et annet av datterselskapene i Norsk Fundraising i mai i fjor. Også Bellona har startet opp for seg selv.

80 prosent tilbake. Daglig leder Terje Riksen i det nye Redd Barna Bedriftskontakt opplyser at selskapet
i fjor hadde en omsetning på 4,5 millioner kroner på støtteannonser, produktannonser og bedriftsfadderskap - hvorav 17 prosent går til administrasjonsutgifter.
- Det betyr at vi sitter igjen med cirka 80 prosent av inntektene, sier Riksen.
Norges Røde Kors opplyser at de ikke benytter seg av telefonsalg i sin virksomhet.

Powered by Labrador CMS