
Korona-stengte skoler åpner igjen, men mange elever kommer aldri tilbake
Undervisning via internett, tv og radio er ikke for alle. I Mali har barn måttet grave etter gull istedenfor å gjøre lekser.
Mange korona-stengte skoler Afrika er i ferd med å åpne igjen. Men i Sahel-regionen i Vest-Afrika, et av områdene som er hardest rammet av pandemien, vil mange pulter fortsette å stå tomme.
- Konsekvensene av denne krisa er forferdelige. Antallet barn som ikke får skolegang vil øke. Og dette er land hvor mange skoler allerede er stengt på grunn av væpnede konflikter, sier Rokiatou Dembele, som leder Strømmestiftelsens arbeid i Mali, Burkina Faso og Niger.
Barnearbeid i gullgruver
Sahel er blant verdens fattigste og mest konfliktfylte områder. I april kalte Verdens matvareprogram (WFP) situasjonen i Burkina Faso, Mali og Niger «ekstremt bekymringsfullt» og advarte om at den humanitære krisen er «ute av kontroll».
Flere millioner vil oppleve matusikkerhet, og antallet terroranslag har bare økt under pandemien. I disse landene er det allerede 8,5 millioner barn som ikke får skolegang, blant annet fordi skolene av sikkerhetsgrunner er stengt.
På toppen av dette kommer altså korona-krisen, som førte til at 12 millioner elever i Sahel har måttet bli hjemme, ifølge UNESCO. Konsekvensene er store. Mange av barna risikerer å bli rekruttert av væpnede grupper, giftet bort eller sendt i arbeid av foreldrene.
- Fordi mange familier mister inntekt under pandemien, må barna bidra. I Mali er det mange som er sendt til uformelle gullgruver for å jobbe. Vi frykter at mange av disse barna aldri vil få lov til å gå på skolen igjen, sier Dembele.
Radio-skole
Da pandemien traff Afrika var det mange land som så etter alternative måter å fortsette undervisning, blant annet på internett. Kenyanske myndigheter har eksempelvis digitalisert lærebøker og laget en egen skolekanal på YouTube:
Problemet er den dårlige internett-dekningen. I Afrika sør for Sahara er det ifølge UNESCO 89 prosent av elevene som ikke har tilgang til en datamaskin i hjemmet, og 82 prosent mangler mangler nettilgang.
Derfor har myndighetene i mange land kringkastet undervisningen på radio og TV. I skolene Rokiatou Dembele i Strømmestiftelsen har kontakt med, er resultatene varierende.
- De jeg har snakket med, forteller meg at dette systemet ikke fungerer skikkelig. Mange elever i fjerntliggende og fattige områder har heller ikke tilgang til TV og radio, forteller hun.
Mange steder prøver lærerne å besøke elevene i hjemmet, for å gi dem personlig oppfølging. Strømmestifelsen driver i samarbeid med Plan såkalte «speed schools» i Sahel, hvor barn som har falt ut av skolen, får hurtigundervisning for å ta igjen den tapte tiden og begynne i vanlige klasser.
- Lærerne ved våre skoler har reist rundt til barna for å drive undervisning. Vi prøver å aktivisere elevene, det er den beste måten å holde dem unna barnearbeid, sier hun.