
Enormt Ukraina-engasjement:
Idrettsutøvere, folk flest og it-nerder med «spinnvill» innsamling
Ukraina-krisen engasjerer norske givere. Millionene strømmer nå inn til norske hjelpeorganisasjoner.
– Vi ser et enormt engasjement, sier Nina Larsen, markedssjef i Norges Røde Kors.
Russlands invasjon av Ukraina rammer sivilbefolkningen i landet hardt. Flere hundre tusen er allerede på flukt og tallet kommer til å stige. Krisen engasjerer nordmenn sterkt og pengene strømmer inn til de ulike hjelpeorganisasjonene.
– Vi har nå fått inn rundt 31 millioner kroner etter at vi startet innsamlingen torsdag kveld. Vi ser et enormt engasjement fra enkeltpersoner og fra næringslivet som ønsker å bidra til å hjelpe dem som er rammet av konflikten, sier Larsen.
It-nerdene leverer
Blant de som har bidratt til å samle inn penger til Røde Kors sitt arbeid i Ukraina er Nerd Aid, en spleis startet av it-mannen Erlend Schei. Han har også tidligere samlet inn store summer til blant annet Røde Kors sitt arbeid for sultrammede på Afrikas Horn. Fredag forrige uke, 25. februar skrev han følgende på Spleis:
«Jeg håper vi enda en gang kan vise kraften til et ualminnelig engasjert kollegium av IT-folk, nerder generelt, wannabes og hangarounds. Det er dundrende kult om du deler aksjonen i dine sosiale kanaler, enda kulere om du gir noen kroner, og garantert god karma om du gjør begge deler!»
Og engasjementet har vært kraftig.
I går – da aksjonen hadde fått inn ca 360 000 kroner – skrev Schei:
«Wow, wow, wow. 24 timer har nå passert, og nåla viser 26 prosent av målet på en million nådd. Men det er ikke en gang hele sannheten, for Kodemaker har nemlig meldt at intet mindre enn 100 000 kommer inn så snart fakturaen er registrert! Vi er altså oppe i over 360000 på 24 timer. Jeg får bokstavelig talt gåsehud av å skrive dette! Eeeeeelsker denne gjengen!!!»
Nå står innsamlingspila på 750 00 kroner. Og Scheis mål om en million nås trolig i løpet av kort tid.
Både nye og gamle
Markedssjef Nina Larsen forteller at pengene til støtte for Røde Kors kommer fra flere kanaler:
– Vi får nå inn mest via sms, men Vipps er også høyt om dagen. Vi har ikke gjort analyser enda på om dette er nye eller faste givere, men så langt har vi inntrykk av at det er mange som ikke har støttet oss tidligere. Facebookinnsamling har også bidratt, 2 millioner kroner har vi nådd der allerede, sier hun.
Også Unicef melder om gavmilde nordmenn
– Vi har til nå samlet inn over 6 millioner kroner. Mesteparten kommer fra privatpersoner og noe kommer fra bedrifter, sier Jean Yves Gallardo som er kommunikasjonssjef i Unicef Norge.
Han understreker at behovene er store.
– Behovet er enormt for barn og familier i Ukraina. Vi bruker penger til å hjelpe barn i hele Ukraina, og vi har til og med mobile enheter som hjelper folk på flukt, både de som er internt fordrevne i Ukraina, men også de som flykter til andre land, sier Gallardo.
Popstjerne selger kjole
Ingrid Svendsen, markedsdirektør Redd Barna, forteller organisasjonen allerede har samlet inn over sju millioner kroner til sitt Ukraina-arbeid. Redd Barna har jobbet i landet siden 2014.
– Det er usedvanlig stort engasjement der ute, og det gis til Ukraina fra alle kanter. For eksempel selger Maria Mena kjolen sin til inntekt for Redd Barna. Håndball-jentene gir. Rosenborg Fotballklubb gir. I tillegg til privatpersoner og bedrifter, sier Svendsen.
Flyktninghjelpen har til nå samlet inn rundt fem millioner kroner.
– Vi opplever stor giverglede fra enkeltmennesker og bedrifter, noe vi setter enorm pris på, sier Linda Jeanette Gresslien, leder for innsamling globalt i Flyktninghjelpen.
Organisasjonen jobber på bakken i Ukraina og hjelper blant annet med å gi folk med mat, husly, vann og sanitærtjenester.
– Dette er en meningsløs og brutal krig. Den finner sted blant den sivilbefolkningen og de humanitære konsekvensene vil være tap av liv, ødelagt infrastruktur og masseflukt. Derfor er det så viktig at folk gir nå. Pengene kan redde liv, sier Gresslien.