Nye "Dr. Fridtjof Nansen" skal stå ferdig fra det spanske verftet i 2016. Dette blir tredje utgave av forskningsfartøyet som kartlegger marine ressurser i utviklingsland. Illustrasjon: Havforskningsinstituttet/Skipsteknisk AS

Nytt forskningsfartøy til en halv milliard kroner

Norge bygger nytt forskningsfartøy for 520 millioner kroner for kartlegging av fisk og havområder i utviklingsland. Fredag ble kontrakten med spansk verft underskrevet.

Publisert

«Dr. Fridtjof Nansen» er navnet på det nye, hypermoderne fartøyet som skal stå ferdig i 2016. Dette blir det tredje fartøyet med samme navn siden Norge på 1970-tallet gjorde kartlegging av marine ressurser til en viktig del av fiskersamarbeid med land i sør.

Dagens utgave av «Dr. Fridtjof Nansen» er bygd i 1993. Mer enn tjue år i tropiske farvann med salt sjø og høy luftfuktighet har satt sine spor, og det er behov for en avløser.

Det nye fartøyet blir dessuten spesialbygd for å ta i bruk ny, avansert teknologi og løse nye forskningsoppgaver. Blant dem kommer behovet for å vite mer om effekten av langsiktige klimaendringer på livet i havet.

- Dette gir oss en helt unik mulighet til å videreutvikle Nansen-programmet, sier administrerende direktør Tore Nepstad ved Havforskningsinstituttet.

Kartlegger økosystemer

Fartøyet drives som en del av EAF-Nansen-programmet, som er et samarbeid mellom Norad, FNs matvareorganisasjon FAO og Havforskningsinstituttet.

EAF står for Ecosystem Approach to Fisheries. Der man før la mest vekt på å kartlegge fiskebestander, er fokus nå utvidet til å gjelde kartlegging av hele økosystemet i havet. Langsiktige klimaendringer er en av de nye utfordringene. Petroleumsvirksomhet til havs en annen.

I flere afrikanske land regnes det som verdifullt å kartlegge de marine ressursene før utbygging av offshore olje- og gassforekomster skyter fart.

- Det er viktig at vi har noen som kan gå inn og kartlegge hvordan tilstanden er før økonomisk virksomhet settes i gang, sier seniorforsker Jens-Otto Krakstad ved Havforskningsinstituttets Centre for Development Cooperation in Fisheries (CDCF) til Bistandsaktuelt.

Det er dette senteret ved Havforskningsinstituttet som står for den praktiske ledelsen av EAF-Nansen-programmet og driften av fartøyet.

Klimaendringer

Den nye «Dr. Fritdjof Nansen» blir spesialtilpasset til å ikke bare telle fisk, men også måle forurensning og kartlegge hvordan klimaendringer endrer havsystemene.

Blant annet er forskerne bekymret for at verdenshavene blir surere som følge av mer CO2 i atmosfæren. Dette kan ha negative konsekvenser for mye av livet i havet.

I tillegg til selve forskningsresultatene er programmet viktig for utdanning av lokale eksperter i samarbeidsland og for internasjonalt forskningssamarbeid.

Programmet er et av de mest langvarige i norsk bistands historie.

Den første «Dr. Fridtjof Nansen» var i drift fra 1974 til 1993. Både den nåværende og den forrige «Dr. Fridtjof Nansen» er arbeidshester, som er i drift så godt som året rundt. Allerede i 2012 hadde de to fartøyene til sammen tilbakelagt en distanse tilsvarende 60 ganger rundt jorda.

Afrika har vært mest i fokus, men det har også vært gjennomført en rekke tokt i Latin-Amerika og Asia. De to siste åra har «Dr. Fridtjof Nansen» gjennomført undersøkelser i farvann utenfor Vest-Afrika, Angola og Myanmar.

Funksjonelle og vakre linjer

Nybygget er tegnet av Ålesund-firmaet Skipsteknisk AS. Fartøyet får vakre linjer både over og under vann.

- Vi tror at det som ser pent ut også virker godt, sier designsjef Håvard Vollset Lien ved Skipsteknisk AS.

Skroget er tegnet for maksimal stabilitet, baugen er utformet for å lage minst mulig forstyrrelser og den strømlinjeformede hekken skal gi så støysvake propeller som mulig.

Fartøyet blir nemlig proppfullt av sensorer som skal fange opp lyder fra livet havet og kjemisk sammensetning av vannmassene. Det får det siste i sonarer og ekkolodd for å kartlegge fisk, samt utstyr som kan ta bilder og prøver av bunnforhold helt ned til 2500 meters dyp.

Fjernstyrt ubåt

Det blir også utstyrt med en fjernstyrt undervannsfarkost som kan ta levende bilder av livet på bunnen.

Utstyr for skånsom tråling og annen prøvetaking, romslige arbeidsdekk og rikelig med laboratorieplass blir det også på det 74 meter lange fartøyet.

Et utkikkstårn oppe på toppen på styrhuset følger også med. Dette skal brukes til speiding og telling av sjøfugl og hval.

Bygges i Spania

Kontrakten for bygging av nye «Dr. Fridtjof Nansen» gikk til spanske Astilleros Gondán i regionen Asturias. Ingen norske verft var med i siste del av anbudsrunden.

- Dette er en fantastisk kontrakt for oss, sier direktør Alvaro Platero, som er fjerde generasjons skipsbygger og leder verftet.

Av totale kostnader på 520 millioner kroner går 450 millioner kroner til verftet og underleverandører.

Det spanske verftet har tidligere levert både trålere og offshore-fartøyer til norske kunder. Det er et mellomstort verft som setter sin ære i å bygge opp hele fartøyet på ett sted i stedet for å for eksempel sett ut skroget til billigere leverandører i andre land.

Utenriksminister Børge Brende sier i en pressemelding i forbindelse med undertegningen av kontrakten at «Dr. Fridtjof Nansen» spiller en viktig rolle i opplæring innen marin forskning i utviklingsland. Brende sier at kunnskapen er etterspurt i mange land, og han er glad for at Norge kan bidra på dette feltet.

Powered by Labrador CMS