Sitrende spenning fra Sør-Afrika

NY BOK: Deon Meyer er av de få afrikanske forfattere som skriver krim, men det gjør han til gjengjeld så det kribler i kroppen. ”Jegerens hjerte” sitrer av spenning.

NY BOK

Deon Meyer:
"Jegerens hjerte."
Oversatt av Eve-Marie Lund.
TidenNorsk Forlag, 2008.

- Det tikker hele tiden inn nye faddere, og vi regner med at vi lander på 18.000-19.000 nye faddere innen midten av februar, sier generalsekretær Sandro Parmeggiani i PLAN Norge.
Tidligere erfaringer viser at mer enn 90 prosent av de som verver seg etter slike store kampanjer, forblir faddere.

67.000 faddere. Til sammen hadde PLAN Norge - per midten av januar - inntektsført 67.000 faddere - med god drahjelp fra den kommersielle fjernsynsstasjonen TV2. SOS-barnebyer oppgir å ha om lag 54.000 faddere, Redd Barna 55.000 og Strømmestiftelsen 15.000 faddere.
438.000 seere fulgte programlederne Birkeland og Alnæs lørdag 18. desember, og 120.000 så reprisen dagen etter. Både TV2 og PLAN Norge er fornøyde med seertallene.
- Folk synes fadderskap er en ålreit måte å drive bistand på. Det er en nær og konkret måte. Mange foreldre bruker det pedagogisk i forhold til sine barn. Fadderskap er nok litt i tiden, mener Parmeggiani.

Stor vekst. PLAN-sjefen fastholder at PLAN ikke har tatt faddere fra noen av de andre fadderorganisasjonene.
- Da vi startet i Norge for tre-fire år siden, så var det åpenbart at dette var et potent marked. Det var mange mennesker som tenkte på dette, men som ikke fant den utløsende faktoren. De andre organisasjonene har også vokst, men vi har vokst enormt. Det tyder på at dette er en måte å støtte bistand på som appellerer veldig til folk, sier Parmeggiani.
Tall fra PLAN i andre nord-europeiske land viser at folk i gjennomsnitt forblir faddere i seks-syv år.
- Fadderskap tillater langsiktige prosjekter, fordi man har en sikker inntektskilde og dermed slipper å være så avhengig av støtte fra det offentlige eller andre store givere. Vi får støtte fra Utenriksdepartementet og NORAD, men har som policy at tyngdepunktet av inntektene skal komme fra fadderskapsordningen, sier Parmeggiani.

Tause om kostnader. PLAN Norge og TV2 samarbeider om tv-aksjonen, og ingen av dem ønsker å offentliggjøre kostnadene.
- Men for vår del er kostnadene lave i forhold til hva vi får igjen. «For hver kroner vi bruker har vi en inntekt på fire kroner», sier Parmeggiani.
Informasjonssjef Geir Mikalsen i TV2 opplyser at selve tv-programmet koster «et par millioner kroner», men vil ikke oppgi noen eksakt sum eller hvordan TV2 og PLAN Norge deler utgiftene. Tv-kanalen betaler for promoteringen av tv-programmet i forkant, mens PLAN Norge må betale for selve tv-reklamen før og etter programmet.
- Men de betaler ikke full pris - vi gir en god avtale, sier Mikalsen hemmelighetsfullt.

Powered by Labrador CMS