Vellykket jakt etter svindelpenger
Myndighetene i Tanzania har klart å spore opp 265 millioner kroner av skattepengene som ble ulovlig overført fra Bank of Tanzania til en rekke selskaper gjennom suspekte avtaler for to år siden.
Utenriksminister Hilde Frafjord Johnsons utviklingspolitiske redegjørelse ble satt under lupen da Stortinget for første gang på flere år diskuterte prinsippene for norsk bistand.
- Siden Bistandsnemda kom med sin rapport, har mye endret seg. Blant annet har det skjedd en forskyvning av behovene for bistand, sier Marit Nybakk (Ap), saksordfører i denne saken, og peker spesielt på fallet i levestandarden i flere av de tidligere sovjetstatene.
- Noen av disse har i dag lavere inntekter enn flere av våre samarbeidsland i Afrika. Det er behov for en større debatt, og for et utvidet perspektiv på hvor bistanden skal gå, sier Nybakk.
Opptrapping. Med unntak av Fremskrittspartiet, som tradisjonen tro er imot all bistand unntatt nødhjelp, er alle partiene stort sett enige i hovedtrekkene i utviklingsministerens redegjørelse, som ble lagt frem for Stortinget tidligere i år.
Arbeiderpartiet sikrer flertall for en gradvis opptrapping av bistandsnivået til én prosent av BNI. Men stortingsflertallet vil ikke gå inn på å tidfeste opptrappingen konkret. Sentrumsregjeringen har fra før lansert en seksårs-plan for opptrappingen.
Vil bremse. Utenrikskomiteen har imidlertid gått grundigst igjennom utviklingsministerens foreslåtte endringer av strategiene for næringsutvikling i Sør. Komiteen har hatt flere møter med de berørte partene, deriblant NHO, og understreker at eksisterende ordninger ikke bør bygges ned uten at det legges til rette for bedre ordninger som fører til at norsk næringsliv investerer i Sør. Dette gjelder særlig nedbyggingen av ordningen med blandede kreditter.
- Regjeringen bør heller ikke ukritisk foreta ytterligere avbinding av bistanden før Stortinget har fått behandlet saken, sier Nybakk. Stortinget vil også avvente andre lands holdninger til dette spørsmålet.
Myke verdier. - Det å presse fram det laveste anbudet i bistandssammenheng kan svekke både kvaliteten, og ikke minst de myke verdiene i utviklingspolitikken, fremholder Nybakk.
I innstillingen skriver komiteen at «fjerningen av anbudsgarantien har hatt som konsekvens at det er blitt vanskeligere for norske bedrifter å delta i risikofylte anbudsrunder, spesielt i de fattigste landene». Dessuten peker komiteen på at mindre bruk av blandet kreditt fører til at norske bedrifter ikke lenger deltar i store prosjekter i utviklingsland.
Frafjord Johnson måtte bøye seg for stortingflertallets ønske om ikke å iverksette flere endringer av strategien fra 1. januar neste år som opprinnelig planlagt, blant annet det såkalte auksjonsprinsippet. Dette prinsippet gjelder auksjon av importlisenser for kjøtt fra de minst utviklede landene, såkalte MUL-land, noe som i praksis innebærer økte tollsatser for disse varene, mener utenrikskomiteen.