
Veien gir utvikling
Et "logistisk gap" skiller rike og fattige land. Bedre adgang til markeder er avgjørende for utvikling og bør bli et hovedfokus for utviklingsland, mener Verdensbanken.
Verdensbankens rapport bygger på tilbakemeldinger fra nesten 1000 internasjonale fraktselskaper og 5000 vurderinger av forholdene i 155 land. De har rangert de ulike landene.
I Angolas hovedstad Luanda er det stadig trafikk kaos på veien ut fra havneområdet. Det kan ta over to timer for en lastebil med container å bevege seg 500 meter. Landet er på 142 plass ifølge den nye rapporten "Connecting to Compete 2010: Trade Logistics in the GlobalEconomy" . Mosambik og Zambia kommer bare en anelse bedre ut. Somalia er på bunn, mens Tyskland og Singapore er best i klassen.
Rapporten roser flere utviklingsland for å ha forbedret seg mer enn forventet: Kina, India,Uganda, Vietnam, Thailand, Filippinene og Sør-Afrika.
Bedre veier, havner og jernbaner vil kunne øke handelen i utviklingsland med 15 prosent. Dette mener Bernard Hoekman, direktør for Verdensbankens handelsavdeling.
– Land med bedre logistikk kan vokse raskere, bli mer konkurransedyktige og lokke til seg flere investeringer, sier han.
Avgjørende
Verdensbanken mener det avgjørende er følgende:
* Effektiv tollklarering ved grenseoverganger.
*Kvaliteten på handels- og transport-infrastrukturen.
* Konkurranse om pris mellom ulike transportører.
* Mulighetene til å følge og oppspore forsendelser.
* Hvor ofte forsendelsene kommer fram til riktig tid.
Forbedringer
Bedre infrastruktur er nå et fokusområde for Verdensbanken. De har brukt 250 millioner dollar på å forbedre grenseovergangen mellom Uganda og Kenya. Før tok det tre dager for en lastebil med varer å komme seg over, Nå tar det bare tre timer.
I Afghanistan moderniseres fire grenseoverganger. Det har gjort det lettere å få inn toll. Tollinntektene har øke fra 50 millioner dollar i 2004 til over 399 millioner i 2008.