Inderne var best på nødhjelp etter Gujarat-skjelvet

LONDON (b-a): Det indiske hjelpearbeidet etter jordskjelvkatastrofen i Gujarat får stort sett god attest, mens hjelpen fra britiske organisasjoner og regjeringen hadde klare mangler. Det er blant hovedkonklusjonene i en ny evaluering.

Publisert

Det var i januar-februar 2001 at delstaten Gujarat på vestkysten av India ble rammet av et katastrofalt jordskjelv som drepte 20.000 og skadde 200.000 mennesker. Flere hundre landsbyer ble lagt i grus.
Delstaten Gujarat og India satset hele 13 milliarder kroner på hjelpearbeidet, den britiske regjering bidro med 130 millioner og britiske hjelpeorganisasjoner med 312 millioner kroner. I tillegg kom bidrag fra en rekke ulike bilaterale og multilaterale givere, blant andre Norge.
De store britiske hjelpeorganisasjonene nedsatte en evalueringskomité etter jordskjelvet bestående av britiske og indiske eksperter på hjelpearbeid, husbygging og helsestell. De intervjuet 2300 personer som var engasjert i hjelpearbeidet og har skrevet en kritisk rapport om perioden januar til oktober 2001.

Rike fikk mest. Ifølge rapporten var det de relativt sett velstående blant jordskjelvofrene som fikk mest hjelp, fordi de visste hvordan de skulle utnytte systemet. Dermed kunne de skaffe seg og sine nærmeste mer støtte enn fattige og ofte uvitende mennesker kunne. De britiske hjelpeorganisasjonene burde ha sørget for at kompensasjon for ødelagte hjem ble jevnere fordelt, heter det i rapporten.
Hjelpen ble ofte fordelt etter kaste, ikke etter behov, fordi man ikke kontrollerte godt nok hvordan midlene ble brukt. Indiske hjelpeorganisasjoner arbeider tradisjonelt for folk innenfor sin egen kaste og mange britiske hjelpearbeidere var ikke klar over dette.
En annen kritikk er at de britiske organisasjonene sendte altfor mange eksperter til området. Flere kostbare flyturer kunne vært unngått, hvis man hadde satset mer på lokale krefter. Blant de britene som ble sendt ut, var det en rekke som visste lite om India og som derfor hadde problemer med å gjøre noe nyttig.

Bygg billig, hjelp flere. Den britiske organisasjonen Merlin, som gir medisinsk hjelp, kritiseres fordi deres medarbeidere visste for lite om India. De bygde dyre klinikker av høy standard, mens flere og billigere klinikker ville vært mye mer effektivt.
Det britiske Save the Children (Redd Barna) og Røde Kors kritiseres fordi de bygde dyre barnehager og helsesenter, som den indiske regjering i alle tilfeller ville ha bygd og endatil mye billigere. Flere organisasjoner kritiseres fordi de engasjerte byggmestre som brukte billig, importert arbeidskraft, i stedet for å bruke lokale folk. Fremmedarbeiderne ble utnyttet brutalt, de var dårlig betalt og levde under svært primitive forhold.
Hovedkonklusjonen i rapporten om hjelpearbeidet etter Gujarat-jordskjelvet er likevel positiv. Millioner av mennesker ble hjulpet i løpet av kort tid. Takket være at så store midler ble samlet inn og gitt til hjelpearbeidet, unngikk man langvarige skadevirkninger. Indiske myndigheter - i hovedsak delstatsmyndighetene i Gujarat - roses fordi de satte inn så store ressurser på hjelpearbeidet.

Jan Tystad er norsk journalist med base i London.


Rapporten «Independent Evaluation: The DEC Response to the Earthquake in Gujarat» finner du på websiden: www.dec.org.uk

Mer stoff om Gujarat-jordskjelvet? Prøv et søk på www.bistandsaktuelt.com

Powered by Labrador CMS