Norad forlanger opprydning i Utdanningsforbundet

En rapport om Utdanningsforbundets bistandsvirksomhet er svært kritisk til forvaltningen av midlene. Norad forlanger nå opprydning.

Publisert

– Utdanningsforbundet må foreta en omfattende omlegging av sin programforvaltning, fastslår underdirektør i Norad, Gunvor W. Skancke.

– Vi er i full gang, svarer Utdanningsforbundet.
 

Merverdi?

Utdanningsforbundet har som mål å styrke fagforeningers virksomhet innenfor utdanningssektoren i utviklingsland. I 2006-07 drev Utdanningsforbundet 33 prosjekter, fordelt på 16 land, tre regioner og fem globale programmer. 

En ny organisasjonsgjennomgang, foretatt av Nordic Consulting Group og Norad, er kritisk både til resultatoppnåelse, programforvaltning og til at Utdanningsforbundet sprer seg på mange land og prosjekter. Rapportforfatterne spør seg også om hvilken merverdi som tilkommer ved at det brukes norske eksperter, sammenlignet med at partnerne selv bruker egne medlemmer og ansatte.

– Norad ser på Utdanningsforbundet som en viktig partner, men rapporten bekrefter flere av de problematiske forhold Norad har tatt opp i samarbeidet med Utdanningsforbundet. Oppfølgingen videre vil være bestemmende for framtidig samarbeid, sier Skancke.
 

Minimumskrav

– For oss er det viktig å understreke at dette er en forvaltningsgjennomgang, og ikke en rapport som måler resultatoppnåelse. Men at styringsverktøyet er mangelfullt, er vi langt på vei enig i, sier Anne Kathrine Blyverket i Utdanningsforbundets internasjonale avdeling. 

Ifølge gjennomgangen er deler av den rapporteringen som er blitt gitt, kommet for å imøtekomme Norads krav for å yte videre finansiering. Utdanningsforbundet anbefales å lage et standardsystem for program- og prosjektplanlegging, slik at det er mulig å overvåke og se resultatoppnåelsen av forbundets samlede innsats. 

«Dette er et minimumskrav for å effektivt kunne administrere porteføljen», heter det i gjennomgangen.
 

På plass før 1. oktober

Blyverket forteller at Utdanningsforbundet nå er i gang med å utvikle maler, og lover at alt skal være på plass før 1. oktober. Det er fristen for å søke Norad om midler for nye tre år. 

Ifølge forvaltningsgjennomgangen er det nemlig i flere tilfeller mangelfull rapportering om framdrift, målsetninger og også mangel på skriftlige avtaler eller kontrakter – for eksempel i Nepal. Der fant de som står bak rapporten ingen skriftlig kontrakt mellom Utdanningsforbundet, Education International og partnerne i Nepal. 

Det er en virkelighetsbeskrivelse som Blyverket ikke kjenner seg igjen i:

– Vi har hatt avtaler, men de kan ha hatt noe varierende standard. Det er ikke kvalitetsmessig godt nok i forhold til Norads rapporteringsstandard, og noe vi jobber med å endre på, sier hun.
 

Har internasjonal kompetanse

Blyverket er heller ikke enig i evaluerernes kritikk av hvordan Utdanningsforbundet bruker egne medlemmer og ansatte for å rådgi og lære opp fagforeningspartnere i Sør. 

Rapportforfatterne peker på at enkeltpersoners erfaringer og måloppnåelse her hjemme, ikke nødvendigvis er overførbare til arbeid internasjonalt, og etterlyser prosedyrer i forhold til å måle hva den enkelte har av internasjonal kunnskap – og ikke minst: Hva mener mottakerne at de har behov for?

– I vår avdeling er det bistandskompetansen som råder. Vi har tillitsvalgte som kan fagforenings- og utdanningspolitikk. Denne kompetansen etterspørres internasjonalt. De vi bruker har internasjonal kompetanse, sier Blyverket, som stiller spørsmålstegn ved grunnlaget for kritikken på dette området.
 

Raske råd

Rapportforfatterne mener at Utdanningsforbundet sprer innsatsen på for mange partnere, og anbefaler en mindre og mer håndterbar portefølje. I gjennomgangen vises det også til at samarbeidspartnere foreller at de mottar rådgivere fra Utdanningsforbundet som kun tilbringer 3-4 dager med mottakerne. 

Ifølge gjennomgangen har disse rådgiverne «i liten grad noe rammeverk for hva som skal bli oppnådd og hvordan. Sjelden har de retningslinjer i form av terms of reference eller noen skriftlig jobb-beskrivelse», står det i gjennomgangen. 

– Education International følger opp arbeidet ute i større grad enn det vi kan gjøre, sier Blyverket.

Hun håper nå på en konstruktiv dialog videre med Norad med sikte på å rette de manglende rapporten påpeker. 

Powered by Labrador CMS