Rettelse: IMF og Bangladesh
Jeg viser til siste nummer av Bistandsaktuelt, hvor dere hevder at jeg sier at Norge ikke bør gi betalingsbalansestøtte til Bangladesh fordi det vil bidra til å legitimere en politisk reformpakke fra IMF.
Jeg har verken sagt eller skrevet dette, og ønsker ikke å bli tatt til inntekt for et slikt syn. Tvert imot argumenterer jeg for at Norge ikke bør gi betalingsbalansestøtte til Bangladesh uten at det inngår i en større reformpakke. Årsaken er at betalingsbalansestøtte er en form for programbistand og har de samme makroøkonomiske effekter som budsjettstøtte.
Vi vet at budsjettstøtte er lite effektivt uten at slik støtte knyttes opp til reformer i statsforvaltningen eller til utviklingen av et fattigdomsprogram. Ingen av disse betingelsene er foreløpig oppfylt i Bangladesh. Dette er hovedårsaken til at jeg mener det ikke er riktig for Norge å gå inn med betalingsbalansestøtte nå. Forhandlingene med IMF/WB har foreløpig strandet, og Bangladesh har fortsatt ikke utviklet en PRSP. Endres disse forutsetningene, kan det imidlertid bli aktuelt å gi betalingsbalansestøtte.
Bistandsaktuelt har imidlertid rett i at jeg er spesielt kritisk til et av kondisjonalitetskravene som stilles, nemlig kravet om flytende valutakurser. IMF bør gi en bedre begrunnelse for et slikt krav. Rapporten kan for øvrig lastes ned fra
www.cmi.no/public/2002/R2002-03.htm