Valg-observatører får «G»

Beredskapsstyrken NORDEM, der over ett tusen nordmenn har deltatt de siste årene, får generelt gode skussmål i en ny evalueringsrapport. Men på minussiden trekkes det fram uenighet og frustrasjoner mellom de involverte norske institusjonene.

Publisert

Konsulentene som står bak evalueringen mener derfor det er behov for å utarbeide mandat og retningslinjer for driften av den norske beredskapsstyrken. Det finnes ikke i dagens system, der Utenriksdepartementet står for finansieringen, mens Institutt for menneskerettigheter og Flyktningerådet har administrasjonen.
Norsk ressursbank for demokrati og menneskerettigheter - NORDEM - ble etablert i 1993. Gjennom å skaffe til veie kvalifisert norsk personell til internasjonale oppdrag skal man være med å fremme demokratisering og respekt for menneskerettighetene.
- De har levert det de skulle, til rimelige priser sammenlignet med andre aktører, sier evalueringsleder Gunnar Olesen til Bistandsaktuelt.
Siden i september i fjor har det danske konsulentselskapet T&B Consult gjennomgått NORDEM-ordningen på oppdrag fra Utenriksdepartementet.

Ikke skriftlig.Han karakteriserer NORDEM-programmet som «godt, effektivt, fleksibelt og målrettet», men fleksibiliteten skaper også problemer.
- Siden NORDEM ble opprettet i 1993 har det ikke vært noen nedskrevne retningslinjer, og det har etter hvert skapt en viss motsetning mellom UD og Institutt for menneskerettigheter, sier Olesen.
UD synes blant annet at Institutt for menneskerettigheter ikke er dyktig nok til å rekruttere seniorpersonell. Gjennomsnittlig alder på de utsendte ligger på 36 år, ifølge rapporten.

«Fleksibelt». Evalueringsteamet mener det er viktig å skape et minimum av retningslinjer som alle kan være enige om.
- Den gang Stoltenberg og Egeland (daværende utenriksminister Thorvald Stoltenberg og daværende statssekretær Jan Egeland, red.anm.) skapte NORDEM, ønsket de en fleksibel ordning. Men i dag skaper det problemer og det er en viss uenighet og frustrasjon om hva man skal gjøre. I dag vil løsningen på en stridighet føre til frustrasjon hos en av partene, sier Olesen. For å bøte på de små uoverensstemmelsene, foreslår evalueringsteamet at man utnevner en styringskomité som består av to representanter fra Utenriksdepartementet, og to representanter fra Institutt for menneskerettigheter og Flyktningerådet. Lederen for styringskomiteen skal ikke komme fra noen av disse tre institusjonene.
- En slik styringskomité kunne sette retningslinjer for arbeidet, og også fjerne de utsendtes tvil om hvem som er arbeidsgiveren deres - uten at man skaper noe mer byråkrati av den grunn, sier Olesen.

Fortsatt uavhengig. Evalueringsteamet er opptatt av at UD ikke bør knyttes tettere til avgjørelsene som tas i NORDEM.
- Den relative uavhengigheten er i seg selv verdifull. Det er viktig at NORDEM anses som en uavhengig institusjon, og ikke som en regjeringsrepresentant, slik tilsvarende ordninger gjør i andre land. Det er lettere å gå inn på politisk ømfintlige områder dersom man oppfattes som en uavhengig institusjon, sier Ole Espersen i evalueringsteamet.

Ikke avgjort. Ingen av partene har rukket å ta stilling til anbefalingene i NORDEM-evalueringen, opplyser både pressetalsmann Karsten Klepsvik i Utenriksdepartementet og prosjektleder Siri Skåre ved Institutt for menneskerettigheter.
- Vi har startet en prosess, men har på langt nær dratt konklusjoner om hvordan vi skal forholde oss til anbefalingene i rapporten, sier Klepsvik.
- Dette er i hovedsak UDs dokument, og vi avventer deres interne behandling. Men det er en rekke forbedringspunkter vi kan gjøre noe med selv, sier Siri Skåre.

- ØST-TIMOR VAR ET VEPSEBOL
NORDEM bør unngå komplekse lederroller i spesifikke prosjekter. Det mener evalueringsteamet etter at de har sett på hvordan det gikk da NORDEM-utsendte skulle være med på å bygge opp «Serious Crimes Investigation Unit» - en enhet for å håndtere etterforskningen av grove brudd på menneskerettighetene. Det gikk ikke som planlagt, og viser til fulle hvilke problemer manglende retningslinjer, avtaler og ansvarsforhold mellom NORDEM, UD, den norske ambassaden på stedet og FN kan skape. - Men det var et vepsebol, der samarbeidsproblemer innad i FN skapte problemer for arbeidet, sier evalueringsleder Gunnar Olesen til Bistandsaktuelt. Evalueringsteamet så også på NORDEM-arbeidet i Bosnia-Herzegovina og Etiopia hvor erfaringene var gode.

Powered by Labrador CMS