Styrker Panorama nyheters uavhengige rolle
Utenriksdepartementet (UD) tar grep for å styrke uavhengig og kritisk journalistikk om bistand og utviklingspolitikk.
Etter at UD i fjor vinter varslet at de ønsket å vurdere nye eierskapsformer for Panorama nyheter, tar departementet nå flere administrative grep for å skape et enda tydeligere skille mellom Panorama nyheter og utgiver Norad.
– Dette er nødvendig for å skape større avstand mellom journalistene i Panorama og Norad, som de skal gjøre kritisk journalistikk på, sier Helene Sandbu Ryeng, underdirektør i kommunikasjonsenheten i UD.
Panorama nyheter, som ble startet i 1998 under navnet Bistandsaktuelt, eies av Norad, men har en fri og uavhengig stilling og følger Redaktørplakaten.
Nå er det blant annet bestemt at Panoramas redaksjon flytter ut av Norads lokaler og skal ha sin egen IKT-plattform.
Ryeng understreker at Norad og Panorama nyheter skal jobbe sammen om denne prosessen.
Ønsker endringene velkommen
Redaktør Emil André Erstad ønsker endringene velkommen.
– Alt som kan bidra til at Panoramas uavhengige journalistikk kan vokse og bli enda bedre, er noe vi ønsker velkommen, sier Erstad.
Han sier at Panorama nyheter etter all sannsynlighet vil bli værende i Oslo.
– Det er viktig for oss å være nær aktørene i den bransjen vi har en kritisk dekning av, både institusjoner som UD og Norad, men også en rekke organisasjoner, forskningsinstitutter og lignende.
Erstad utelukker ikke samlokalisering med andre redaksjoner.
– Det er flere små redaksjoner som driver undersøkende og kritisk journalistikk, slik vi gjør, sier han.
Grunnlag for mer kritisk journalistikk
Også styreleder i Panorama nyheter, Stian Eisenträger, ser positivt på utviklingen.
– Både jeg og styret har full tro på at dette kommer til å styrke uavhengigheten i Panoramas redaksjon og gi grunnlag for mer uavhengig og god, kritisk journalistikk, sier Eisenträger.
Eisenträger sier at det er beundringsverdig at UD viser seg som en så solid støttespiller for den kritiske journalistikken Panorama driver. Det gjelder spesielt gitt det store presset UD har vært og er under i etterkant av Epstein-avsløringene – som også Panorama nyheter har hatt bred dekning av.
– Til tross for det fortsetter UD å støtte opp under Panoramas mulighet til å lage god og uavhengig journalistikk. Det er et eksempel på svært godt og ansvarlig eierskap og ganske unikt i global sammenheng, understreker Eisenträger.
Hans erfaring fra en lignende prosess som daværende redaktør i Forsvarets Forum, er at redaksjonens uavhengighet og renommé kom styrket ut.
– Vi er privilegerte i Norge som har Medieansvarsloven, som faktisk muliggjør og garanterer den redaksjonelle uavhengigheten og sikrer troverdigheten til statseide fagmedier som Panorama nyheter og Forsvarets Forum.
Les mer om Panorama
-
Heder og pris til Panorama
-
Panorama nyheter lanserer podkasten «Verdensproblemer»
-
Panorama-fotograf nominert til pris
-
UD vurderer ny eierskapsmodell for Panorama
-
Panorama arrangerer utenrikspolitisk valgvake
-
Stian Eisenträger (40) er ny styreleder i Panorama nyheter
-
Dette er den nye redaktøren i Panorama Nyheter
-
Prisdryss til Panorama Nyheter