Leder av Kontaktpunktet for ansvarlig næringsliv Frode Elgesem (t.v.) og medlem av Kontaktpunktet Liv Tørres.

Meninger:

Vi går i ring, Prydz 

Nicolai Prydz kritiserer Kontaktpunktet for ansvarlig næringsliv for å ha kommet sent på banen da Telenor-skandalen utspilte seg i Myanmar. Men vi tok saken til behandling kort tid etter at klagen kom sommeren 2021, og har allerede besvart spørsmålene til Prydz.

Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten er skribentenes egne.

Vi reagerte sterkt på Nicolai Prydz sin kronikk «Sannheten måtte smugles ut av Myanmar», om Norges kontaktpunkt for ansvarlig næringsliv og klagesaken mot Telenor i Myanmar.

I svarinnleggene «Når personangrep erstatter fakta i Myanmar-debatten» og «Usanne anklager mot Kontaktpunktet» er vi klare på hvilke feil og feilslutninger Prydz gjør.

Vi oppklarer spørsmål om Liv Tørres sin rolle, og hva Telenor-ekspertgruppa Human Rights Expert Forum, som hun satt i i 2023, hadde til oppdrag.

Vi påpeker at Kontaktpunktet arbeidet med klagesaken mot Telenor allerede fra sommeren 2021, og at den gikk over i en meklingsfase inntil den måtte tas tilbake, behandles og avgjøres av Kontaktpunktet høsten 2024.

Vi påpeker også at det er LO, NHO og sivilsamfunnet som nominerer medlemmer til Kontaktpunktet før de formelt oppnevnes av utenriksministeren, og hvordan habilitetsvurderinger håndteres.

Deretter skriver Prydz et nytt innlegg der han etterspør svar på disse spørsmålene.

Vi noterer oss at vi går i ring, og oppfordrer Prydz til å lese innleggene våre en gang til.

Spørsmål til regjeringen må imidlertid besvares av regjeringen.


 

Powered by Labrador CMS