Menneskets bevegelighet

Da regissør Kim Nguyen skulle lage filmen om barnesoldaters liv fant han sin virkelige helt i hovedrolleinnehaveren. "Rebell" vises nå på norske kinoer.

Publisert

-Kongo er et land av store skuespillere. Jeg vet ikke om det er på grunn av fortellertradisjonen eller kulturen generelt, men kongoleserne er har et helt spesielt skuespillertalent, forteller kanadiske Kim Nguyen på telefon fra Montreal. Etter en audition for en spillefilm, er det vanlig at man sitter igjen med en håndfull kvalifiserte kandidater. Men etter at Nguyens filmteam hadde invitert til en åpen prøve i Kongos hovedstad Kinshasa, hadde de hundre dyktige alternativer til å spille rollene i Rebell, filmen om den unge jenta Komona og hennes liv som barnesoldat.

Gatebarn

Rollen er spilt av unge Rachel Mwanza, som i likhet med de fleste andre skuespillerne i Rebell bor på gata i Kinshasa. – Rachels eget liv illustrerer den fleksibiliteten jeg ønsker å formidle i filmen, forteller Nguyen. – Det skjer ikke bestandig, men det er faktisk sånn at en tragisk og dramatisk historie kan få en lykkelig slutt. Rachels historie er nesten mer utrolig enn historien til jenta hun portretterer i filmen og hun er en virkelig helt.

Rebell er fortellingen om livet til en gruppe barn og ungdommer som tas til fange av opprørsstyrkene i et ikke-navngitt afrikansk land og tvinges til å kjempe i krigen. Nguyen forteller at de foretok flere etiske vurderinger før innspillingen i Kongo, skuespillerne var unge og temaet krig og barnesoldater har preget livet til mange. I utgangspunktet hadde de en intensjon om å finne skuespillere som selv har bakgrunn fra krig, fordi de tenkte det kunne fungere som en slags bearbeiding for ungdommene og føre temaet enda nærmere publikum. Men ungdommene de kom i kontakt med, var for skadet av opplevelsene de hadde hatt og Nguyen valgte heller å følge rådet om å caste blant Kinshasas mange kreative gatebarn.

Avstand

– Vi var nesten overrasket over å se hvordan det vanskelige temaet ikke ble et tema, sier han og forteller at skuespillerne forholdt seg til scenene som om de lekte cowboy og indianer, for så å gå rett tilbake til virkeligheten.

– Kanskje handlet det om at de allerede har gjennomlevd så mye, som gatebarn og som del av den kongolesiske virkeligheten. Dette gjorde dem i stand til å holde en distanse både under innspillingen og utenfor, sier Nguyen.

Det kom allikevel til ubehagelige øyeblikk, både for skuespillerne og filmteamet, særlig i forbindelse med scenene hvor Komona blir misbrukt av opprørslederen. – Dette var forferdelig å filme for oss alle sammen. Vi løste det med at Komona og opprørslederen aldri er i det samme bildet. Faktisk var de heller aldri i samme rom under innspillingen av de scenene, forteller Nguyen.

Karen-folket til inspirasjon

Regissøren hadde ingen kjennskap til Afrika generelt eller til kontinentets krigshistorier spesielt, da han leste historien om de karenske tvillingene og ungdomsrebellene Johnny og Luther Htoo på slutten av 90-tallet. De to brødrene etablerte Guds hær bestående av barn i Thailand, for å kjempe for Karen-folkets rettigheter i Burma. Deres kamp vekket en spesiell interesse for barnesoldater i Nguyen, som fordypet seg i flere biografier skrevet av barnesoldater fra hele verden, før han la ut på en reise til Burundi for å besøke en venn jobbet der. Under oppholdet møtte regissøren tidligere barnesoldater og begynte arbeidet med å skrive manuset til Rebell – en prosess som skulle ta nesten åtte år.

Historien baserer seg ikke på en spesifikk krigssituasjon eller et enkelt vitnesbyrd. De ulike komponentene, som det filmatiske grepet med Komona som forteller historien til sitt ufødte barn, eller at Komona og de andre barna lærer at for å overleve, må de la tårene lekke innenfra, ble til underveis i skriveprosessen og bygger på forskjellige myter og tradisjoner fra vidt forskjellige deler av Afrika.

Om formidling av håp

– Jeg var opptatt av å holde alle fallgruvene som ligger i å skulle lage film om dette temaet fremme i hodet under hele skriveprosessen, forteller Nguyen om bruken av symbolikk i Rebell, som at Magician må finne en hvit hane for å kunne gifte seg med Komona. Og om å ville fortelle en historie som åpner for håp, kjærlighet og overlevelse. – Jeg jobbet hardt for å få til vinklingene jeg ønsket, men noen av dem, som for eksempel at Magician skulle overleve, forsto jeg at jeg ville blitt for Hollywood. Arbeidet med Rebell, har lært at hvis du vil formidle håp, er du helt nødt til å gjøre håpet akseptabelt for mottakerne.

Rebell har premiere på norske kinoer 26.april

Powered by Labrador CMS