
Hjelm, før det er for sent!
Kan norske og ugandiske designere bidra til at færre dør i trafikkulykker i Uganda?
Ingen som har vært i Uganda kan ha unngått å legge merke til boda-bodaene, motorsykkeldrosjene som frakter deg dit du skal, når du trenger det, for en slikk og ingenting. De er overalt, er praktiske, billige – og farlige.
En undersøkelse utført av den ugandiske organisasjonen Injury Control Center (ICC) viser at motorsyklister er involvert i en tredjedel av alle trafikkulykker i Uganda. De færreste av boda-bodasjåførene bruker hjelm. Markedet er fullt av billige, brukte hjelmer som selges dyrt, er av tvilsom kvalitet og blir lite brukt. Nå har ugandiske og norske designere samarbeidet om å utvikle en motorsykkelhjelm de håper vil slå bedre an.
Snakket med folk
– Våre designere har snakket med de som kjører motorsykkeldrosjer, spurt hva som er grunnen til at de ikke bruker hjelm og forsøkt å avdekke deres behov – altså involvere målgruppen, sier Kristoffer Leivestad Olsen, prosjektleder i Design uten grenser, et Norad-støttet prosjekt i regi av Norsk Form.
Hjelmen har fått navnet BePro. Sentral i arbeidet er Vanja Steinbru, som bodde og arbeidet to år for Norsk Form i Uganda. Gjennom et samarbeid med Makerere universitet og Injury Control Center har hun kartlagt hvilke egenskaper en motorsykkelhjelm bør inneha for å dekke brukerens behov. Resultatet ble en lett hjelm som beskytter ørene, men samtidig har åpninger slik at brukeren skal kunne høre trafikken og kunder som roper.
– Vi fant ut at en av grunnene til at mange ikke bruker hjelm, er at de er redde for å miste kunder og bli påkjørt av biler de ikke hører. Vanlige hjelmer er også ekstremt varme, sier Olsen.
Design for de andre
Nå står hjelmen på utstilling i FN-bygningen i New York, USA, som en del av utstillingen Design with the other 90 %: Cities. Dette er en utstilling som «fokuserer på designløsninger som retter seg mot de grunnleggende behovene til de 90 prosent av verdens befolkning som tradisjonelt ikke får oppmerksomhet fra profesjonelle designere», ifølge arrangørene Smithsonian’s Cooper-Hewitt, National Design Museum.
– Utfordringen nå er å skaffe penger til å starte masseproduksjon. Vi er på utkikk etter noen som er interessert i et partnerskap for å få hjelmen ut på markedet, sier Gonzaga Ntege, som jobber for Design uten grenser med å videreutvikle og markedsføre hjelmen. Målet er nå å skaffe en partner, utvikle noen prototyper og så teste markedet med tusen hjelmer før masseproduksjon eventuelt kan settes i gang, forteller han.