Jan Erik Studsrød bruker bambusykkelen hver dag fra huset på Nøtterøy og inn til togstasjonen.  Foto: Even Tømte 

«Bambussen» fra Zambia

Hver dag sykler Jan Erik Studsrød to og en halv mil fram og tilbake til togstasjonen på sin zambiske bambussykkel.

Publisert

Hver dag setter Studsrød seg på sin Zambike av bambus og sykler fra boligen på Nøtterøy og inn til togstasjonen i Tønsberg. Der setter han sykkelen fra seg og tar pendlertoget inn til Oslo. Det blir 13 kilometer på hjul hver vei. Likevel er det sjelden Studsrød blir fristet til å ta bilen i stedet.

– Det er en fantastisk fin måte å komme til stasjonen på, både for miljøet, økonomien og helsa. Jeg synes det er utrolig at folk som bor tre-fire kilometer fra byen velger å stå i bilkø framfor å ta en liten sykkeltur, sier Studsrød, som jobber som seniorrådgiver i Avdeling for klima, energi og miljø i Norad.

Fra Zambia

Da han jobbet på ambassaden i Lusaka i Zambia, var det naturlig å sykle til jobben. Det var da han la merke til det store antallet gule «Zambikes» rundt omkring i byen. I sitt forsøk på å spore opp en lokalt produsert sykkel, oppdaget Studsrød at Zambikes ikke bare satte sammen gule sykler av deler importert fra Taiwan. Verkstedet lagte også sine egne sykkelrammer av bambus.

– Da kan de så å si hogge ned materialene rett utenfor døra, sier Studsrød.

Å bygge en sykkelramme i bambus krever omkring 50 timers arbeid av en trent sykkelmaker. Materialet er lett, men likevel robust. Studsrød kjøpte like godt tre forskjellige: en racersykkel, en terrengsykkel og en stor 29-tommer.

– Bambusen er sterk som stål, men lett som karbon. Det er veldig gode sykler, sier han.

Sosialt fotavtrykk

Zambikes ble grunnlagt av amerikanske Dustin McBride og Vaughn Spethmann og zambiske Gershom Sikaala og Mwewa i 2007. De beskriver seg som et «profittbasert selskap med et sosialt fotavtrykk», grunnlagt på kristne verdier.

Fabrikken produserer ikke bare sykler i bambus og metall, men også Zamcarts og Zambulances , sykkelmonterte tilhengere for å frakte folk og varer i områder der motoriserte ambulanser ikke alltid er tilgjengelige. Siden oppstarten i 2007 har den lille fabrikken produsert 8000 sykler, 300 av bambus.

Skryt fra FN

Bambussykler er i vinden. Under det nylige klimatoppmøtet i Warszawa ble en bambussykkelprodusent fra Ghana hedret for å ha skapt et bærekraftig og sosialt gunstig transportmiddel. Ikke bare er bambussyklene lette og robuste, men krever mindre energi og skadelige kjemikalier å produsere sammenliknet med tradisjonelle metallsykler krever bambussykler, skrøt FN, mens generalsekretær Ban Ki-Moon poserte med en av syklene til Ghana Bamboo Bikes Initiative.

– Det er tragisk at det er lagt så lite til rette for sykling – ikke bare i Norge, men i mange av landene vi engasjerer oss i. Mange flere kunne ha syklet dersom det hadde blitt lagt til rette for det, sier Jan Erik Studsrød.

Powered by Labrador CMS