
Brasils middelklasse krever respekt
De siste årene har en ny middelklasse vokst frem i Brasil. De beskrives som nykommere som krever like vilkår og respekt, men som samtidig er veldig pragmatiske. Lommeboka vil være det viktigste når de går til valgurnene.
Brasils middelklasse har hatt en voldsom vekst de siste årene. Mellom 2003 og 2008 vokste den med over 25 % og utgjør nå nesten 54 % av befolkningen. Ofte forklares det med regjeringen Lula da Silvas sosiale tiltak ”familiepakken”, men ifølge stiftelsen Getulio Vargas er en like viktig årsak at flere har fått velbetalte, hvite jobber.
Den nye brasilianske middelklassen har i dag mellom 3.600 og 15.800 kroner per hushold, og de tilbringer mye tid på de nye shoppingsentrene som vokser frem. Middelklassens forbruk har hjulpet Brasil ut av finanskrisen. Nedgangen i verdensmarkedet har nemlig blitt kompensert av en økning i det interne brasilianske markedet. Den nye middelklassen kjøper i dag produkter som tidligere var utenfor rekkevidde, som kjøleskap, fryseboks, vaskemaskin og hus med bad. Dessuten går mange barn på privatskole, og familier har skaffet seg sykeforsikring. Det antas at veksten vil fortsette.
- Middelklassen er en voksende gruppe i et land med økonomisk vekst i en tid med global resesjon, sier Marcelo Neri, sjefsøkonom ved Stiftelsen Getulio Vargas i Rio de Janeiro.
- De siste tolv månedene har middelklassen vokst i samme takt som før den økonomiske krisen, fortsetter han.
Ifølge en studie fra stiftelsen forventes det at fattigdommen i Brasil vil halveres mellom 2010 og 2014, og den massekonsumerende middelklassen vil øke tilsvarende. Det er forventet at landet blir det tredje største innenlandske markedet i verden etter USA og Kina i 2012.
- Disse menneskene har en annen bakgrunn enn den tradisjonelle middelklassen. De ønsker likestilling, like muligheter og respekt, sier Neri.
Forbruket kan ikke bare forklares med økt inntekt, men også med en ”konsumeringskultur” som er sterkere enn den vi finner i vestlige land. Dette har historiske forklaringer som mange år med inflasjon og usikkerhet når det gjelder fremtidig verdi av sparepenger.
- Men den nye middelklassen er mer stabil enn makroøkonomer normalt tror, mener Neri.
- Formelt arbeid er den fremste drivkraften bak veksten, og de satser mye på utdanning. Etterspørselen etter produktive kapitalvarer som utdanning, PC og mobiltelefon vokser dobbelt så fort som etterspørselen etter forbruksvarer som TV, kjøleskap og nytt bad.
Lommeboka er viktigst
Newsweek skriver om den ”skremmende nye middelklassen” i sin nyeste utgave. Middelklassen beskrives både som mer ustabil og mindre liberal enn man tidligere har trodd. Den nye middelklassen som vokser frem i blant annet Brasil, Kina, Russland og India anses å være mindre liberal enn middelklassen i vestlige land fordi de setter vekst foran demokratispørsmål.
- Men vi har allerede et konsolidert demokrati, sier Neri.
- Den nye middelklassen vil ha det de ikke har fra før.
Han mener at Lula da Silva ville vært et bra eksempel på en typisk brasilianer om han ikke hadde vært president. Neri mener at hans pragmatisme er ganske typisk for Brasil og ikke minst den nye middelklassen. Det vesentlige er den brasilianske middelvei med respekt for markedsøkonomien og samtidig utvikling av en sterk sosialpolitikk – en politikk som i stor grad har stimulert fremveksten av den nye middelklassen. Og det er dette middelklassen ser ut til å hige etter.
- Det stemmer at middelklassen er mer konservativ enn tidligere, men i presidentvalget kommer de til å stemme med lommeboken, sier Neri.
- Fremfor alt er de pragmatiske.