Håkon Haugsbø har vært programleder for to TV-aksjoner. Nå forbereder han seg til enda en, men denne gangen som ny kommunikasjonssjef for Kirkens Nødhjelp. Foto: Jan Speed

Møkkagraver blir info-sjef

Kirkens Nødhjelps nye kommunikasjonssjef vil ikke dekke til, men heller dekke på for gravende journalister. Håkon Haugsbø kommer fra de ­kritiske journalistenes verden.

– Jeg ønsker alle gravejournalister velkommen til å grave i bistanden og løfte fram fakta, sier Håkon Haugsbø.

Om litt over en måned tiltrer han den nyopprettede stillingen som kommunikasjonssjef i Kirkens Nødhjelp. Organisasjonen har nå skilt markeds- og kommunikasjonsavdelingene. Integritet og troverdighet er viktig, mener Haugsbø. Ifølge den profilerte gravejournalisten er det også viktig for organisasjonen han nå skal fronte.

– En fortsettelse

Nå skal Haugsbø, som ledet en av landets fremste graveredaksjoner, Brennpunkt i NRK, sørge for at Kirkens Nødhjelps arbeid får best og mest mulig omtale. 39-åringen, som opprinnelig er fra Førde, mener det er flere likheter mellom den nye jobben og den gamle.

– Denne nye jobben er en forlengelse av veien jeg har gått som journalist. Som journalist hadde jeg en sosial profil. Jeg har bestandig vært opptatt av de store strukturelle problemene i samfunnet. Å gå over til Kirkens Nødhjelp er en fortsettelse fra der jeg rapporterte om misforhold i det norske samfunn til nå å skulle løfte fram de viktigste og største spørsmålene i vår tid – som den globale klimakrisen og den skjeve fordelingen av verdens ressurser, sier Haugsbø.

39-åringen er ikke redd for at jobben med å promotere Kirkens Nødhjelp kan føre til at han må gå på akkord med egne prinsipper.

– Nei, jeg har min egen integritet og den legger jeg ikke igjen i NRKs lokaler, sier han.

Ikke trynefaktor

Haugsbø har allerede begynt å fordype seg i bistandsrapporter og prøver å bli vant til bistandsbransjens stammespråk. Dagbladet siterte han på ordet «veldedighet». Da fikk han raskt beskjed om at det er et ord man ikke bruker i Kirkens Nødhjelp.

– Jeg må nok føle meg fram, innrømmer han.

I sin ungdom var Haugsbø aktiv i KFUM/KFUK og i kommunepolitikken for Kristelig folkeparti. I en periode var han også Nato-offiser i Kosovo. Men det er hovedsakelig som frontfigur for NRKs graveprogram Brennpunkt at han er kjent for offentligheten. Han har også vært programleder for NRKs Forbrukerinspektørene og jobbet i Sommeråpent på samme kanal.

– Jeg har en sterk faglig bakgrunn og en god forståelse av journalistikk og politikk og krysningspunktet mellom de to. Jeg tror at jeg har fått jobben til tross av et kjent fjes mer enn på grunn av det, sier Haugsbø.

Sterke inntrykk i Uganda

Han skal forme kommunikasjonsbudskapet til en av Norges største bistandsorganisasjoner som også er med i en stor internasjonal allianse av kirkebaserte hjelpeorganisasjoner.

– Jeg er fortrolig med at KN er en trosbasert organisasjon, samtidig er jeg begeistret for den måten organisasjonen jobber sammen med andre trossamfunn. Det er viktig å ta utgangpunkt i og ha respekt for folks ulike tro, sier han.

Den nye kommunikasjonssjefen går inn i den nye stillingen i det Kirkens Nødhjelp begynner å få hjulene i gang for neste års TV-aksjon. Vannprosjekter vil stå i fokus. Haugsbø fikk noen av sine sterkeste opplevelser av Afrika da han i 2004 ledet Redd Barnas innsamling og besøkte det krigs-herjede Nord-Uganda.

Glad i pølser

En ny borgerlig regjering vil sannsynlig være på plass og stå klar med justeringene av statsbudsjettet i det Haugsbø begynner i den nye jobben. Kirkens Nødhjelp er allerede i gang med en kampanje for å øke norske investeringer i Afrika for å kunne øke sysselsetting i verdens fattigste land.

– Det er ingen motsetning mellom nødhjelp, det langsiktige utviklingsarbeidet og organisasjonens politiske engasjement – snarere tvert i mot. Sammenhengen mellom de tre innsatsene er viktig for et troverdig arbeid. Utfordringen er å være tydelig utad på hva vi faktisk gjør og hva vi er. Det er viktig å fortelle om sammenhengen mellom de ulike feltene, sier Haugsbø.

Det er som formidler at Haugsbø har markert seg offentlig. Men han har også en annen lidenskap:

– Hvis jeg ikke hadde jobbet i NRK eller Kirkens Nødhjelp hadde jeg åpnet en spekemat- og pølse-butikk med egenprodusert norsk tradisjonsmat, sier han. 

Powered by Labrador CMS