Design, miljø og etisk handel

- Nepal produserer nå moteklær av toppkvalitet. Det var målsetningen da jeg satset på Nepal som produksjonsland. Jeg er stolt over det vi har klart, sier klesdesigner Leila Hafzi. Hennes nye kolleksjon med sensuelle linjer, sterke farger og miljøprofil er nå klar.

Stavanger-designer har kulturfusjon og miljøet som inspirasjonskilder. Gjennom selskapet Nepal Productions er hun tilknyttet Initiativ for etisk handel , og streber etter å kun bruke miljøvennlige stoffer og farger.

Årets kolleksjon - for neste vintersesong - har fått navnet etter ozonmolekylet, O3. Leila Hafzi vil sette fokus på menneskers innvirkning på naturen og det livsviktige ozonlaget. Plaggenes farger varierer fra det positive fuksia og himmelblått som belyser ozonlagets positive sider, over mot lilla mot en svart bakgrunn som representerer skadene som er gjort.

Inspirasjon. - Jeg veksler mellom kolleksjoner basert på miljø og kulturinspirasjon. I år er vi opp i stratosfæren. Jeg liker å blande inn tradisjonell håndverk fra Norge med impulser fra Nepal, Tibet eller Iran, der jeg reiser. Dette er to viktige, brede saker som angår oss alle, sier Hafzi, bare timer før hun skal vise kolleksjonen under Oslo Fashion Week.
- Jeg har ikke gått på noen vanlig design skole. Ingen har forklart meg hvor jeg skal hente inspirasjon fra. Jeg lar meg inspirerer av kulturen der jeg reiser. Det er først nå at jeg har forstått at man skal følge med i moteblader og se på det andre gjør. Da jeg begynte la jeg vekk motebladene når jeg skulle hente inspirasjon, forteller Hafzi.

Kvinner i fokus Hun har etablert og knyttet kontakter til produksjonsmiljøer i Nepal. Opplæring og styrking av kvinner gjennom handel har vært viktig for henne.
- Det ble ganske naturlig da jeg reiste til Nepal første gang og så behovet for sysselsetting og eksport. Det begynte for ti år siden med at jeg sysselsatte hjemmeværende husmødre med strikking og hekling. Det er noe jeg alltid har vært interessert i gjennom min mormor. Det var først senere at vi skjønte at det vi holdt på med, det er globalisering. I fjor kom trenden med etisk handel, men det er det vi har holdt på med i mange år. Jeg har ikke lyst til at dette bare skal være en trend, det er noe som skal vare, sier Hafzi
Hun tror at satsingen må miljø og etikk har hjulpet forretningsmessig det siste året - etter at det ble trendy for vel ett år siden.
- Det er klart at det gir er viss markedsføringsfordel, sier Leila Hafzi.
Hun presenterte sin første kolleksjon i Stavanger i 1997. Siden har hun vunnet flere designpriser.






Powered by Labrador CMS