
Kraftig vekst i fairtrade - nordmenn vil ha rettferdige blomster og bananer
Norske forbrukere kjøper stadig mer rettferdige blomster og bananer fra utviklingsland. Salget av Fairtrade-merkede varer økte med 26 prosent i fjor - til nesten tre kvart milliard kroner.
Fairtrade er verdens største merkeordning innen rettferdig handel. Fairtrade-merket skal gi forbrukerne trygghet for at de er med og bidrar til bedre arbeidsforhold for bønder og arbeidere i utviklingsland. Merkeordningen skal også sikre at mer av inntektene fra handelen kommer produsentene til gode.
I Norge økte omsetningen av Fairtrade-merkede varer med 26 prosent i 2015, går det fram av årsrapporten fra Fairtrade Norge. Blomster (+ 21 prosent) og bananer (+ 18 prosent) sto for en stor del av omsetningsveksten.
Nedgang for kaffe
Samtidig sank omsetningen av kaffe med fem prosent. Kaffe er den varen som har lengst tradisjoner innen rettferdig handel i Norge og står for 22 prosent av den samlede omsetningen av Fairtrade-merkede varer i Norge.
Blomstersalget er dominert av roser fra Kenya og andre land i Øst-Afrika, som nå har tatt en svært stor andel av markedet i Norge. Iskrem, sjokolade og kakao er andre varegrupper med Fairtrade-merkede produkter.
Glad for vekst
Marianne Størseth, daglig leder i Fairtrade Norge, sier i en pressemelding at veksten i fjor er svært gledelig og at den viser at nordmenns interesse for rettferdig handel er i ferd med å vekkes. Hun berømmer også næringslivet for stor vilje til å satse på Fairtrade-merkede varer.
Dette er de største varegruppene som selges med Fairtrade-merking i Norge:
- Blomster: 18 millioner stilker (+ 21 % fra 2014)
- Kaffe: 970 tonn (- 5 % fra 2014)
- Bananer: 4000 tonn (+ 19 % fra 2014)
- Iskrem og desserter: 521 tonn (+ 3 % fra 2014)
- Sjokolade: 185 tonn (+ 27 % fra 2014)
Globalt er mer enn 1,65 millioner bønder og arbeidere med i Fairtrade-sertifiserte produsentorganisasjoner. Kenya, Tanzania og India er de tre største landene.