Jungel-traktor fra Hamar prøves ut i Senegal
Fantastiske oppfinnelser som skal hjelpe verdens fattige dukker med jevne mellomrom opp i avisoverskriftene. Bistandsaktuelt har kikket nærmere på fire profilerte norske oppfinnelser: En vannproduserende pyramide, en jungeltraktor, aluminiumsrør for tropisk husbygging og en energisparende husholdningsovn.
Etter flere år med utprøving av prototyper, har Verdensbanken nå bestilt en ferdig «jungeltraktor». Foreløpig ruller den rundt i furuskogen på Hamar, men snart vil bønder i fem veiløse landsbyer i Senegal ta den i bruk.
Traktoren har fått navnet GT, ikke fordi den går spesielt fort, men fordi forkortelsen er beskrivende for dens andre egenskaper; Getting There - Å komme frem.
Det er bygget to forskjellige traktorer - én for utviklingsland og én for vestlige forhold.
- Prototypene ble utviklet i et fruktbart samarbeid med Institutt for tekniske fag ved Norges Landbrukshøgskole på Ås, sier transportingeniør Svein Lie, som er mannen med grunntanken bak traktoren.
- Chassiset er det samme til begge utgavene. Vi har vært opptatt av at de afrikanske landene ikke skal bli servert noe som kan likne på en annenrangs traktor. De vil ikke ha noe som vi ikke vil ha, forteller ingeniøren.
Man tager det man haver. Av praktiske årsaker er traktoren som sendes til Senegal likevel noe enklere utformet enn den vestlige versjonen.
- Teknologien er tilpasset afrikanske forhold. GT'en er bygget med gamle motordeler fra Toyota HiLux og en Folkevogn Golf. Alle slike småbiler har samme motor, girkasse og andre deler, og poenget er å være fleksible slik at afrikanerne kan bygge nye traktorer og reparere dem med lett tilgjengelige deler fra flere biltyper. På den måten slipper de også å være avhengige av enkelte bilmerker, sier Lie.
Traktoren er også enkel å få start på.
- Bøndene skal selv dyrke planter og fremstille biodiesel av disse. Det gjør at den blir billig i drift, sier Lie.
Verdensbanken bladde opp. Det var etter en utstilling i Washington i fjor at Verdensbanken bestemte seg for å bestille traktoren. Banken ønsker å bruke den i sine programmer for landsbyutvikling.
- Meningen er at traktoren skal stimulere til økonomisk aktivitet i landsbyene. Bøndene har i dag problemer med å få solgt produktene, og GT'en skal knytte landsbyene til markedene i byene. Derfor etterlyste Verdensbanken et kjøretøy som ikke trenger veier og som kan transportere opptil 20 mennesker, forteller Lie.
Unikt patent. En unik drivlinje, som Lie har patent på i Europa, Nord-Amerika og Øst-Afrika, gir traktoren også andre bruksmuligheter.
- Kort fortalt er drivlinjen en intern aksling uten vinkeldreininger. Denne er enkel å kople, og akslingen kan drive vannpumper, møllesteiner og strømaggregater, sier oppfinneren.
Lie er utdannet transportingeniør ved University of Michigan og har bakgrunn fra Transportøkonomisk Institutt. Lie har også arbeidet med transportspørsmål for Norsk Folkehjelp i Afrika. Det var under oppholdet i nettopp Afrika at Lie klekket ut konseptet. Etter flere år med ulike prototyper, ble versjonen som snart sendes til Senegal skrudd sammen av bedriften MiTrans på Hamar. Går traktoren etter planen, går det mot serieproduksjon ved Mjøsa.