KN får skryt, men er blitt for stor

Kirkens Nødhjelp har vokst betydelig de siste årene. I en ny rapport anbefales det at organisasjonen kutter både i antall partnere og prosjekter. Samtidig får KN mange godord for arbeidet sitt.

De siste årene har Kirkens Nødhjelp økt både sine inntekter og antallet ansatte. Mens de totale inntektene i 2002 var 509 millioner kroner var inntektene i 2005 784 millioner kroner. I den samme perioden økte antallet ansatte ved hovedkontoret i Oslo fra 96 til 126 personer.
Flere ansatte og mer penger i kassa har naturlig nok ført til at Kirkens Nødhjelp har økt sin aktivitet i utviklingsland verden over. Men ifølge en helt fersk organisasjonsgjennomgang er det på tide å sette på bremsene nå.

Anbefaler kutt. I gjennomgangen, som har vært ledet av forsker Arne Strand ved Christian Michelsens institutt, utrykkes det alvorlig bekymring for det store antallet partnere og prosjekter som den norske organisasjonen er involvert i. Kirkens Nødhjelp har i dag over 500 partnere og rapportforfatterne anbefaler et kutt i både antall partnere og prosjekter. En slik reduksjon «vil bidra til å redusere organisasjonens administrative byrde, noe som vil forbedre organisasjonens prestasjoner, inkludert mer presis rapportering til Norad og UD», heter det.

Enig. Generalsekretær Atle Sommerfeldt er enig i at hans organisasjon har vokst i overkant fort.
- Dette med at vi har for mange partnere er vi enige i, og det er noe vi vil se på. Vi har økt våre inntekter både i Norge og internasjonalt de siste årene, og ser nok at forvaltningen vår er blitt hengende litt etter i forhold til de krav som stilles av giverne, sier Sommerfeldt.
- KN har vært utsatt for utro tjenere i Sudan og Somalia, og dere har hatt en sak med manglende rapportering i Afghanistan. Tror du disse sakene skyldes at dere har for stort aktivitetsnivå?
- Nei, det tviler jeg på. Disse sakene tror jeg er vel så mye et resultat av at vi jobber i områder hvor det er krevende å drive forvaltning. Det dreier seg jo til dels om områder hvor det blant annet ikke finnes et skikkelig banksystem. Når det er sagt hadde vi tidligere et gammelt og tungvint økonomisystem. Nå har vi et nytt system og også forbedret organisasjonsstrukturen vår på dette området.

Fornøyd. Selv om rapportforfatterne anbefaler at KN kutter i antall partnere og prosjekter samt at de også kan forbedre rutiner både i forhold til evaluering, rapportering og intern læring, får organisasjonen i hovedsak mer enn godkjent på alle viktige områder. Det konkluderes med at Kirkens Nødhjelps arbeid er relevant og bærekraftig. Organisasjonens forvaltning og økonomistyring er også gjennomgående god.
KN-sjef Sommerfeldt sier han er godt fornøyd med organisasjonsgjennomgangen.
- Slik jeg tolker denne gjennomgangen, er den en bekreftelse på at vi gjør veldig mye riktig og har valgt riktig strategi for arbeidet vårt. Det pekes på noen områder der vi kan bli bedre, noe annet ville nesten vært overraskende. Vi kommer uansett til å jobbe hardt for å forbedre oss der gjennomgangen påpeker at vi har mer å gå på, sier Sommerfeldt.

Powered by Labrador CMS