Kondomer på tv ga het debatt
Jeg tror ikke på kondomer. Kondomer fører til dårlig moral, sa president Frederick Chiluba i Zam- bia for ikke lenge siden. En het debatt om sex, kondomer, moral og seksuelt overførbare sykdommer har rast i Zambia – et land der 20 prosent av den voksne befolkningen er hivsmittet. Og der det å snakke åpent om sex er tabu.
Det er to reklamesnutter på zambisk riks-tv som har forårsaket den voldsomme debatten. I reklamen selger tenåringsgutter og -jenter kondomer, og budskapet er «Bruk kondom hver gang du har sex. Ingen sex uten kondom». Alle er enige om at intensjonen bak reklamen er god, men likevel har foreldre, kirkeledere og politikere gjort opprør mot annonsen og kalt den usmakelig.
Kristendommen står sterkt i Zambia, og mange kristne hevder at kondomreklamen er uakseptabel fordi den «ødelegger barnas moral».
Zambias president Frederick Chiluba var den første som uttalte seg offentlig mot reklamen. Chiluba oppfordret folket sitt til å avstå fra sex før ekteskapet, og deretter til å holde seg til bare én sex-partner. Presidenten ba folk overgi seg til Gud og unngå tilfeldig sex.
- Kondomer er et sikkert tegn på dårlig moral hos dem som bruker dem og hos dem som kjøper dem. Hvorfor skulle du kjøpe noe som leder til gale handlinger? spurte han.
Utdanningsminister Godfrey Miyanda fulgte opp ved å oppfordre befolkningen til å vurdere grundig hvorvidt de skal oppfordre til kondombruk eller ikke. Han lovet at styresmaktene skulle forsikre seg om at de som reklamerer for kondomer holder seg innenfor en moralstandard som ikke underforstått oppmuntrer til sex.
- Landet vårt trenger en sunn, moralsk atferdsendring, fordi det bare er på den måten vi kan få kontroll over aidsepidemien, mente utdanningsministeren.
Pastor Mubita skriver i sin faste spalte i den kristne avisa The National Mirror at det irriterende med tv-reklamen er at den formidler til ungdom at sex med flere partnere er en selvfølge.
- I forrige måned oppmuntret vi fedre til å engasjere seg i kampen mot hiv og aids. Nå betaler vi for å se umoralske gutter og jenter fortelle sine venner hvordan de skal oppføre seg dårlig uten at det får følger. Det er slike doble budskap som fyller opp kirkegårdene våre, mente pastoren, som har bedt tv-selskapet Zambia National Broadcasting Corporation Television (ZNBC) stoppe annonsene «før ungdommen begynner å tro på løgnene».
Også søster Miriam Duggan i fransiskanermisjonen mener at bare avholdenhet og trofasthet nytter i kampen mot hiv og aids. Hun mener at reklamen forteller de unge at tilfeldig sex er greit hvis de bare bruker kondomer.
Hiv/aids-aktivisten og mediepersonligheten Obi Munalula mener at budskapet til de unge bør være avholdenhet.
- Avholdenhet er absolutt ingen umulighet, verken fysisk eller biologisk. Det er den eneste effektive og fullstendig sikre måten å unngå både hivinfeksjon, kjønnssykdommer og svangerskap på. Å si at sex er greit hvis en bare bruker kondom, er å gi adgangskort til et minelagt område, sa Munalula.
Men helseminister Enoch Kavindele forsvarer kondomreklamen og argumenterer med at det er viktig at alle vet at ubeskyttet sex er farlig. Han mener zambiere bør være realistiske i en tid med en hiv/aidsepidemi som krever utallige liv. Over 20 prosent av Zambias voksne befolkning har hivvirus, og hiv og aids er mest vanlig i aldersgruppen 25 til 40 år. Verdensbanken, Det internasjonale pengefondet (IMF) og kondomprodusentene støtter helseministerens syn. Men diskusjonen i Zambia har vist at temaet er tabu, særlig på tv. Foreldre ønsker tydeligvis ikke at barna deres skal diskutere sex åpent - fordi det forderver deres moral.
Diana Zulu er assisterende redaktør i Times of Zambia, og med i det internasjonale journalistnettverket til Sørvis Presse & Informasjon.