Kvinner som kler seg nakne
Assia Djebar: «Skyggesøster». Oversatt av Bente Christensen. Gyldendal, 2007.
Den algeriske Assia Djebar er en tusenkunstner. Gjennom film, poesi, drama og skjønnlitteratur letter hun bokstavelig talt på sløret til muslimske kvinner i alle deres nyanser - kvinner som lever innestengt i sine egne hus, kvinner som bryter tradisjoner og «kler seg nakne». Dette handler også om konfliktene som kan oppstå mellom det tradisjonelle livet og innflytelsen fra europeisk kultur.
Alle disse motsetningene og innebygde spenningene løftes fram i romanen «Skyggesøster». «Skyggesøstrene» er de to kvinnene Isma og Hajila som har et sterkt forhold til en og samme mann. Han er en patriark som lever i tråd med mannsdominerte tradisjoner. Så klar er hans egen rolleforståelse at han ikke en gang får et navn i boka. Han er rett og slett «mannen».
Første kone Isma har foretatt et dramatisk brudd med en tildekket og overbeskyttet tilværelse, forlatt både mann og barn og flyttet til vesten. Hun finner en ny kone til mannen og mor til sine barn, fattigjenta Hajila.
Historien tar oss inn i huset til Hajila og mannen, et hus med mange rom og trygg velstand. Kvinnen klatrer nok noen hakk opp på den sosiale rangstigen, ikke minst til sin mors store tilfredshet. Moren vil aldri forstå hvorfor datteren setter seg opp mot trygghetens symboler: Mann og hus. Mannen på sin side elsker sin kone med en taus lidenskap.
Men livet bak husveggene er ikke nok for Hajila. Hun sniker seg utendørs og «kler seg naken», det vil si fjerner sløret. Byen sluker henne med alle sine smug, basarer, lyder, lukter, ansikter og liv. Og under skrubbingen i det tyrkiske badet blir den innestengte sårbarheten hos den unge kvinnen enda tydeligere.
Dette er en bok om tradisjoner og veier ut av det som oppleves som grenser for friheten. Dilemmaene og konfliktene går inn i hverandre og utløser så vel heftig kjærlighet som hat. Vi får innblikk i kultur, generasjonskonflikter, det vanskelige forholdet mellom kvinner og menn, frihetslengsel og ønsket om at ikke noe skal forandres.
Assia Djebar bruker et svært poetisk språk i sin fortelling. Den er myk samtidig som den er en intens protest mot å frata kvinner dagslys og luft.
Det skal være sagt om bøkene fra denne forfatteren, som regnes som en av de mest betydelige i Maghreb (Afrika nord for Sahara): «Kvinnene hos Assia Djebar ønsker seg frihet, men de ønsker seg også frigjorte menn». «Skyggesøster» er ikke noe unntak.