Mer avansert måling gir høyere pris
Forskergruppen Tufts Climate Initiative i Massachusetts (USA) har kommet til at det er stor forskjell på hvor mye utslippsreduksjon man får for pengene ved bruk av ulike klima-kalkulatorer.
Den mest avgjørende faktoren for pris er hvorvidt tilbyderne regner med at flyreisen ikke bare slipper ut CO2, men en like stor mengde andre drivhusgasser - som NOx, sotpartikler og vanndamp.
- I høyere luftlag (mellom 9 og 13 kilometer over bakken, journ. anm.), har utslippet av disse gassene minst en dobbel effekt på klimaet, i tillegg til CO2-utslippet alene, forklarer prosjektleder for Mitt klima, Gunnell Sandanger.
For å få kompensert den fulle klimaeffekten av CO2 kombinert med de andre gassene, multipliserer Mitt klima derfor flyreisens utslipp av CO2 med to. FNs klimapanel benytter seg av samme metode for å beregne flyreiser og andre utslippskilders reelle klimaeffekt.
Med utgangspunkt i dette, påpeker evalueringen at mange av tilbyderne bare beregner utslipp av CO2, og at klimabillettene derfor blir billigere enn hos tilbydere som medregner flere klimagasser. Prisene per tonn CO2 varierer også mellom dem, blant annet avhengig av kvaliteten på prosjektene, flystørrelse og passasjerantall.
Forskerne har forholdt seg til standarder nedsatt av FNs klimapanel og Kyoto-avtalen.