Mobile framskritt i Afrika
MTC seiler opp som en betydelig makt i Tanzania, som i en rekke andre afrikanske land. Nei, MTC er ikke et nytt politisk parti, men et internasjonalt mobiltelefonselskap styrt fra Kuwait.
Mens verden er mest opptatt av kinesernes inntog i Afrika, kan det være grunn til å trekke fram veksten og makten til mobilgiganten MTC (Mobile Telecommunications Co). Dette selskapet har solgt mobiltelefoner siden 1983 og omsetter for nær 20 milliarder kroner i året. I slutten av januar lanserte de, med utgangspunkt i Dar es Salaam, en enda sterkere satsing i Afrika under slagordene «akselerere, konsolidere og ekspandere». Lanseringen viser at MTC har store ambisjoner, og både Tanzanias president Jakaya Kikwete og MTCs toppsjef Saad Al Baarak kastet glans over arrangementet i Dar es Salaam.
MTC kjøpte i 2005 mobilselskapet Celtel International, og opererer dermed gjennom et av de mest populære og ekspansive merkevare-selskapene i Tanzania og nabolandene. Da Celtel lanserte et sømløst mobilnettverk mellom Tanzania, Uganda og Kenya i november i fjor, snakket de tre lands presidenter om store framskritt i utvikling og nye muligheter for økonomisk vekst i Øst-Afrika. Da MTC lanserte sin nye Afrika-strategi for noen uker siden, var det heller ikke måte på hvor entusiastisk president Kikwete i Tanzania var på vegne av den teknologiske utvikling.
På mange måter passer Celtel og moderselskapet MTC som hånd i hanske for de afrikanske presidentene. Mobilgiganten står for framskritt, utvikling og modernisering. Det er allerede seks år siden antall mobiltelefoner gikk forbi antall fasttelefoner i Afrika. Mobiltelefonen symboliserer nå det ungdommelige framskritt, mens fasttelefonen er kjedelig og gammeldags. Tanzania har nå over 6,5 millioner brukere av mobiltelefon, og tallet øker med 1000 hver dag. En stor del av disse velger Celtel som operatør, selv om konkurransen mellom operatørene er svært hard.
- Veksten i antall mobiltelefoner vil være en katalysator og utvikling og entreprenørskap, sa president Kikwete under MTC-lanseringen i Dar es Salaam. Kikwete trakk fram den nære sammenhengen mellom økonomisk utvikling og antall mobiltelefoner i afrikanske land, med Sør-Afrika og Egypt som eksempler. Kikwete ga en rekke eksempler på hvordan mobiltelefoner kunne gi økonomisk vekst og entreprenørskap. Ikke bare i byene, men også på landsbygda. Fattige landsbybeboere har vist seg å ha mye større sans for ny mobilteknologi enn opprinnelig antatt.
- Det er ikke minst stimulerende å se hvordan mange kvinner sikres bedre livsgrunnlag ved hjelp av mobiltelefon, sa president Kikwete.
Han la til at store deler av næringslivet i Tanzania og Afrika forøvrig er totalt avhenging av mobiltelefon for å kommunisere med omverdenen.
- Det store teknologiske skillet i Tanzania er ikke tilgang til en datamaskin, men tilgangen til mobiltelefon. Både mobiltelefonselskapene og vi som myndigheter har et ansvar for å minske dette digitale skillet i befolkningen, sa Kikwete.
Han sa også at den afrikanske tradisjonen med å dele, heldigvis også gjelder mobiltelefoner. Men de aller fleste ønsker selvsagt sin egen mobiltelefon.
- Min oppfordring til mobiloperatørene er at de gjør tjenestene så billige som mulig, slik at flest mulig får tilgang og mulighet til å nyttiggjøre seg den positive utviklingen, sa Kikwete.
Nå var det ikke giganten Celtel, men det langt mer beskjedne Benson Informatics som raskest tok utfordringen fra presidenten i Tanzania. Benson var raske til å lansere en ny mobiltjeneste som vil redusere samtaleprisen med to-tredeler, fra 1,20 kr per minutt til 40 øre for lokalsamtaler. De nye billigtelefonene har ikke sim-kort, og benytter dermed en teknologi som er utprøvd i Japan og Kina. Det tar nok ikke lang tid før Celtel svarer på tiltale.
Victoria Buhanza er frilansjournalist i Dar es Salaam, Tanzania.
Hennes kollega Zaki Chatts har gjort research til artikkelen.