Ny flyskatt med gamle penger
Den nye flyskatten som Norge vil innføre fra 2007, skal i første omgang ikke hentes fra flypassasjerenes lommebøker. Mer sannsynlig er det at den finansieres med penger fra dagens CO2-avgift.
- Det ser ut til at det er dette vi kan samles om nå i første runde, sier utviklingsminister Erik Solheim til Bistandsaktuelt.
På en konferanse i Paris nylig lovte Solheim at Norge vil innføre en ny flyskatt fra 2007. Pengene skal gå til fattigdomsbekjempelse. Norge følger dermed i Frankrikes fotspor, der nasjonalforsamlingen allerede har vedtatt at det skal være flyskatt øremerket bistandsformål fra 1. juli i år.
Plan A og B. Men i praksis vil ikke den nye flyskatten i Norge bety «nye» penger, i alle fall ikke til å begynne med. Sannsynligvis vil flyskatten finansieres med penger fra den eksisterende CO2-avgiften på innenlands flytrafikk - en avgift som i dag går rett inn i den store statskassa. Bistanden vil med andre ord få et tillegg, men det tas fra et annet sted i statsbudsjettet, ikke fra noen ny avgift.
- Dette er en plan B, som innebærer at vi i første omgang henter inntektene fra eksisterende budsjetter, forklarer Bjørn Brede Hansen, seniorrådgiver i bankseksjonen i Utenriksdepartementet.
- Plan A er å innføre en helt ny avgift på lengre sikt, men den er ennå ikke utredet og konkretisert. Dessuten forutsetter det at flere land støtter opp om forslaget. Derfor er det foreløpig plan B vi jobber for å få på plass nå, sier han.
Nærmere detaljer rundt flyskatten, som hvor mye penger det er snakk om, er ennå ikke klarlagt.
«Vitsen er borte». Forum for utvikling og miljø har jobbet lenge for å få på plass skatter på blant annet flytrafikk og valutatransaksjoner. Daglig leder Terje Kronen er derfor svært positiv til at Norge går i bresjen for innføring av flyskatt, men han liker dårlig at den tas fra CO2-avgiften:
- Da er jo noe av vitsen borte. Poenget nå er å finne nye globale inntektskilder som kan skattelegges for å bekjempe fattigdom, sier Kronen.
Forum mener Solheims opprinnelige forslag om en beskjeden billettavgift (1-2 euro) på alle flyturer, var et ryddigere forslag. Alternativt kunne Norge gått inn for en høyere CO2-avgift som også omfatter internasjonale flyvninger. Det ville også ha den fordelen at den bedrer miljøet. Norge har sagt at de ønsker å være en spydspiss i det internasjonale arbeidet for globale skatter, men Kronen mener regjeringen foreløpig har til gode å vise dette i praksis.
Ser farene. Debatten om globale skatter har pågått lenge i internasjonale fora, og er blitt en viktig politisk markeringssak for mange regjeringer. Flere kritikere hevder at et tiltak som flyskatten vil trekke fokuset vekk fra giverlandenens løfter om solid vekst i de ordinære bistandsbudsjettene. Men Solheim sier at dette er noe Norge er svært opptatt av at ikke må skje:
- Vi er helt klare på at flyskatten bare skal være et tillegg. Samtidig mener jeg at denne problemstillingen ikke først og fremst rammer Norge, siden vi gir så betydelig bistand og ikke er så verst til å overholde forpliktelsene våre, sier han.
I sitt innlegg på Paris-konferansen om «Innovative finansieringsmekanismer» pekte utenriksminister Jonas Gahr Støre på at opprettelsen av mange nye ordninger risikerer å undergrave de etablerte FN-organene. For mens Frankrike ønsker å bruke flyskatten til å opprette en egen ordning for innkjøp av medisiner, mener Norge det er viktig å bruke eksisterende strukturer, som FN. Støre var også opptatt av at de sykdommene som får «flyskattpenger» ikke må ta all oppmerksomheten fra andre kriser i helsesektoren.