Påstander om grov korrupsjon
DHAKA (b-a): Den norske ambassaden i Dhaka arbeider hardt med å få klarlagt alle fakta i det som kan være en klassisk korrupsjonsskandale. Ifølge en rapport fra en parlamentskomité i Bangladesh skal rundt 200 millioner taka (ca. 33 millioner kroner) være underslått i forbindelse med papirinnkjøp til trykking av skolebøker, men påstanden avvises av det statlige lærebokstyret.
Norge har siden 1992 støttet papirinnkjøp til skolebokproduksjon i Bangladesh. - Vi prøver nå å få alle fakta på bordet, sier ambassaderåd Erik Berg til Bistandsaktuelt.
Et førstesideoppslag i Dhaka-avisa Daily Star i begynnelsen av april fikk ambassaden til å kaste seg rundt, og be om en forklaring fra myndighetene.
«Prisøkning» på 50 pst.? Avisen skriver at underslaget skal ha skjedd da Det nasjonale styret for læreplan og skolebøker (National Curriculum and Textbook Board - NCTB), som ligger under Undervisningsdepartementet, bestilte to større leveranser av papir i 1996 og 1998 gjennom en lokal bangladeshisk agent med en indisk papirfabrikk som leverandør. Et tilskudd fra NORAD på 35 millioner kroner skulle dekke kostnadene ved den første leveransen.
Papiret skulle brukes til å produsere gratis skolebøker for 1. - 5. klasse, under undervisningsprosjektet «General Education Project». Verdensbanken, Asian Development Bank (ADB) og NORAD har sammen dekket rundt 40 prosent av kostnadene til GEP-prosjektet.
Den samme bangladeshiske agent M/S Russell Co. Ltd. fikk tilslaget under anbudsrundene for begge leveransene - med samme indiske fabrikk som papirleverandør. For den første tilbød agenten en pris på 635 amerikanske dollar per tonn, for til sammen 8630 tonn papir; for den andre leveransen skulle prisen være 570 dollar per tonn for 3000 tonn papir.
230 tonn forsvant? Etter en gjennomgang av regnskapene hevder imidlertid parlamentskomiteen for offentlig forbruk at den bangladeshiske agenten fakturerte mer enn 985 dollar per tonn for begge leveransene. I 1999 skal denne summen ha blitt utbetalt.
Ifølge artikkelen i Daily Star hevder parlamentskomiteen også at det manglet over 230 tonn papir i den første leveransen, mens bare halvparten av den andre leveransen var levert innen tidsfristen. Likevel skal selskapet ha fått betalt for hele leveransene.
Avventende. Norge har fra 1992-96 gitt til sammen om lag 110 millioner kroner i støtte til papirinnkjøpene for skolebøker. Ved den norske ambassaden i Dhaka hersker det foreløpig en avventende tvil om norske penger er blitt misbrukt.
- Vi har et kontrollsystem som er temmelig stramt. Men selv om norske midler er brukt i tråd med intensjonene, gjør ikke dette saken mindre alvorlig. Norske penger kan nemlig ha «frigjort» bangladeshiske, som så kan ha blitt underslått, sier Berg.
I uformelle samtaler med utdanningsministeriet er prisdifferansen så langt forklart med at VAT (moms) og tollavgifter er lagt på prisen. Andre heller til teorien om at lederen for parlamentskomiteen, bruker beskyldningene for å sverte regjeringen.
I den spente politiske situasjonen som preger dagens Bangladesh er korrupsjonsbeskyldninger en dagligdags foreteelse. Samtidig er det ingen hemmelighet at korrupsjon er utbredt i Bangladesh, og går helt til topps i systemet. Landet ligger på en fjerdeplass i Transparency Internationals korrupsjonsranking. En fersk rapport fra Verdensbanken konkluderer med at dersom man fikk korrupsjonen ned på nivå med de nordiske landene, kunne brutto nasjonalprodukt per hode vært fordoblet - fra dagens 350 amerikanske dollar til 700 amerikanske dollar.
Krever redegjørelse. Etter presseoppslaget har den norske ambassaden mottatt en skriftlig redegjørelse
fra Det nasjonale styret for læreplan og skolebøker (NTCB) som avviser påstandene som grunnløse. Ambassaden har også anmodet Ministry of Education som ansvarlig departement om en redegjørelse.
I tillegg har ambassaden også hatt et møte med lederen for parlamentskomiteen for offentlig forbruk, Dr. Mizanul Huq. Sistnevnte, som er et profilert og respektert medlem av regjeringspartiet, opprettholder sine påstander.
Hvor langt kan man gå? Det er svært vanskelig å komme til bunns i slike saker, innrømmer Berg.
- Til slutt blir det et spørsmål om hvem man velger å stole på, sier han.
Samtidig mener han saken reiser interessante prinsipielle spørsmål - ved hvor langt en ambassade kan gå i å etterforske slike saker, og hvor mye ressurser en skal bruke.
- Vi har verken egnet kompetanse eller kapasitet, og kan rent prinsipielt heller ikke drive etterforskning av kriminelle forhold i et annet land. Dette er myndighetenes ansvar. Men det er et tankekors at slike saker i mange land ofte blir trenert eller «glemt» i systemet, sier Berg.
Den norske ambassaderåden viser samtidig til at det i Bangladesh finnes mange organisasjoner og institusjoner som det er viktig å støtte i arbeidet mot korrupsjon. Disse må styrkes som ledd i et langsiktig arbeid for godt styresett, mener han.
De fattige taper. - Hvilke konsekvenser vil denne saken få dersom det viser seg at beskyldningene er riktige?
- Dersom det blir dokumentert at midler er underslått, vil saken bli tatt opp på høyeste nivå, både i NORAD og Utenriksdepartementet, og en egnet reaksjonsmåte vil bli bestemt. Her finnes det ingen standardsvar. Men det er et tankekors at når bistand blir underslått og giverne reagerer, så er det de fattige målgruppene som til syvende og sist blir skadelidende, sier Berg.