Priskaos rundt klimabilletter

Får du dårlig «klima-samvittighet» av å fly? Bistandsaktuelt har testet ut en rekke tilbud på klimabilletter som finnes i et uoversiktlig internettmarked.

Publisert

Prisene for å få reparert sine miljø-skader varierer voldsomt. Alt fra 47 til 265 kroner, fikk Bistandsaktuelt oppgitt for én og samme reise. Da hadde vi bedt om en klimabillett for å kompensere utslippene for en flyreise tur/retur Oslo-Madrid.
En mengde selskaper og organisasjoner tilbyr nå slike klimabilletter. Ved hjelp av såkalte klima-kalkulatorer på internett kan man nå både få beregnet utslippet fra en flyreise og få betalt «avlat» (klimabillett) for den samme reisen. Flere tilbydere utfører også tjenesten på vegne av flyselskaper.
Bistandsaktuelts test avslører imidlertid at kalkulatorene oppgir svært ulike beregninger av distanse og CO2-utslipp.
For samme reise tur/retur Oslo-Madrid kunne Bistandsaktuelt risikere å slippe ut alt fra 0,5 til 1,3 tonn CO2 (karbondioksid), ifølge ulike kalkulatorer. Prisen for utskeielsen varierte også fra 47 kroner hos britiske Climate Care, til 265 kroner hos norske Mitt Klima.

Ikke bare C02-utslipp. - Har noen hatt en litt lemfeldig omgang med tallene?
Så definitivt. Det fastslår i hvert fall den uavhengig forskergruppen Tufts Climate Initiative i Massachusetts (USA). I en evaluering har forskergruppen gjenomgått 13 internett-tilbydere av frivillige utslippsreduksjoner, inkludert de som er nevnt ovenfor.
Mitt klima, som drives av Framtiden i våre hender og stiftelsen My Climate i Sveits, er blant tilbyderne som kom best ut i test i evalueringen, blant annet på grunn av sin medregning av flere klimagasser. Men ikke overraskende tilbyr denne klimakalkulatoren også de dyreste klimabillettene.
- Det er også fordi Mitt klima innfrir den såkalte Gullstandarden for prosjektene vi støtter. Gullstandarden er blant annet utarbeidet av World Wide Fund for Nature (WWF). Den stiller strenge krav til at prosjektene skal bidra til reelle utslippsreduksjoner, lokal bærekraft og ikke investere i treplanting på grunn av usikkerhet rundt denne metoden for å binde karbon, sier prosjektleder for Mitt klima, Gunnell Sandanger.
Tufts rapport kritiserer blant annet internasjonale kommersielle tilbydere som Climate Care og Carbon Neutral, for at det ikke kommer klart frem hvilke standarder selskapene følger for valg av prosjekter.
I tillegg kritiseres de to også for å beregne for lave klimagass-utslipp.

Mitt klima for dyre. Et av flyselskapene som viser til kommersielle Carbon Neutral for frivillige utslippsreduksjoner, i tillegg til sin egen kalkulator, er SASBraathens. Pengene fra salget av klimabilletter går til spesielle prosjekter som SASBraathens har pekt seg ut. Direktør for miljø og bærekraftighet Niels E. Nertun innrømmer gjerne at Mitt klimas priser ble for høye (192 kroner tonnet):
- Kvoteprisene på CO2 som kan kjøpes på børsmarkedet i dag, er veldig lave. Du betaler et par euro per tonn. Som kunde: Ville jeg velge å kompensere mine utslipp for denne prisen, eller for femten euro gjennom ett av SASBraathens prosjekter? spør han.
Han er samtidig enig i at det trolig vil bli mer fart i den frivillige delen av markedet hvis kvoteprisen lå høyere enn nå.

Tregt salg for Kirkens Nødhjelp. En annen aktør som ifølge sine nettsider driver «rensing av flyreiser», er Kirkens Nødhjelp. Tilbudet har vært annonsert på organisasjonens hjemmesider siden mars, og har basert seg løselig på Mitt klimas kalkulator. For en tur-retur reise Norge-Europa (utenfor Norden) betaler passasjeren 200 kroner. Foreløpig går salget tregt.
- Privatmarkedet for kjøp av CO2-kvoter sitter langt inne. Derfor vil vi fremover spesielt henvende oss til vårt eget nettverk av kirker og organisasjoner, sier fungerende leder for organisasjonens pressesenter, Tarje Wanvik.
Pengene fra reiserensingen skal delvis finansiere Kirkens Nødhjelps egen dreining i en mer miljøvennlig retning. Særlig i Afrika satser organisasjonen på å skifte ut alle forurensende energikilder i sine prosjektsamarbeid, med klimavennlig teknologi.
Mitt klima, som har eksistert i ett år, har så langt solgt nærmere 750.000 klimabilletter. I tillegg har stiftelsen solgt 300.000 billetter til ti bedrifter.
Niels E. Nertun er optimistisk på vegne av klimamarkedet i fremtiden:
- Markedet vil bli større når Norge knyttes til internasjonal kvotehandel under Kyotoprotokollen fra 2008. Da tror jeg at interessen for prosjekter i utviklingsland vil øke.


SLIK REPARERER DU DINE MILJØ-SKADER
1. Logg deg inn på en klima-kalkulator.
2. Oppgi avgangssted og reisemål for flyreisen som du allerede har kjøpt.
3. Kalkulatoren regner ut hvor stort utslipp av karbondioksid (CO2) flyreisen din tilsvarer - og oppgir deretter en pris (per tonn CO2) for en klima-billett.
4. Pengene man betaler investeres i et prosjekt som skal kompensere den mengden CO2 som flyreisen slapp ut. Dette kan for eksempel gjøres gjennom å skifte ut forurensende energikilder med solcellepaneler i et utviklingsland.

BEST I TEST
Forskerne ved Tufts Climate Initiative har rangert disse klimabillett-tilbyderne som de ti beste, hvorav de fire første har kommet aller best ut i testen:
De fire beste:
Atmosfair
Climate friendly
Mitt klima (My climate)
NativeEnergy

Anbefalte tilbydere, med forbehold om forbedringer:
Carbon Counter
Carbonfund
Carbon Neutral Company
Climate Care
Offsetters
TerraPass

Powered by Labrador CMS