Dalende optimisme før fotball-VM

Cape Town (b-a): De mest optimistiske prognosene anslår at Sør-Afrika vil tjene titalls milliarder kroner på sommerens fotball-VM. Men i Cape Towns fattige bydeler frykter småbedrifter og selgere at de ikke får delta i gildet.

Publisert

Strenge regler

• Det er svært strenge regler for salg av suvenirer og håndverksprodukter i forbindelse med VM.
• Fifas logo og vertsbyens logo er beskyttet og kan ikke brukes på souvenirer som ikke er offisielle.
• Innenfor sikkerhetssonen (100-300 meter fra arenaene) og i såkalte Fan parks får kun registrerte selgere operere. I nærheten av arenaene er det kun lov å selge offisielle Fifa-produkter, ikke annet håndverk.
• Bryter man reglene risikerer man bøter og kan også bli saksøkt.

Hundrevis av menn i kjeledresser og hjelmer arbeider i disse dager febrilsk for at Cape Towns VM-stadion, Green Point Stadion, skal bli klart før VM braker løs 11. juni. Den enorme fotballarenaen ligger som en hvit hatteeske mellom fjellene og havet.
Arrangørene har allerede rukket å gjennomføre flere prøvekamper som foreberedelse til åpningskampen mellom Frankrike og Uruguay. De ulike hotellene og pensjonatene i nærheten av stadion er i ferd med å bli fullbooket for perioden VM pågår. Det er vinter i Sør-Afrika da VM spilles, det er normalt lavsesong i Cape Town og hvert eneste utleide rom er et pluss for turistnæringen. Men selv om rommene i sentrum av byen er i ferd med å bli bestilt er situasjonen ganske annerledes i de mindre velstående delene av Cape Town.
– Jeg tror ikke VM kommer til å gjøre noen særlig forskjell for oss som bor i townshipene. De som har bestilt rom hos oss er folk som har bodd her tidligere eller fått oss anbefalt. Det er fortsatt tidligere gjester som er den beste reklamen for oss, sier Thope Lekau.
Det er tidig morgen i Khayelitsha, Cape Towns største township. Thope Lekau har leid ut noen rom her i over ti år. Til å begynne med hadde hun store planer om å bygge ut og ekspandere. Med det er vanskelig å få banklån og virksomheten hennes består fortsatt av å leie ut to rom og drive en liten restaurant.
Thope Lekau er imidlertid en driftig dame, da det visste seg vanskelig å utvide det lille pensjonatet satset hun i stedet på andre ting. Blant annet er hun medeier i Cape Towns første miljøvennlige taxitjeneste.
– Jeg syntes alle de involverte har gjort en god jobb med markedsføringen av Cape Town og hele provinsen. Problemet for meg er at organisasjonen Match, som hadde booket mine rom, nå har gitt beskjed om at de ikke trenger dem likevel. Så nå er det opp til meg å drive markedsføringen selv, sier Thope Lekau.

Usikre tall

Match er selskapet som Det internasjonale fotballforbundet, Fifa, har hyret inn for å sikre at fotballtilhengerene som forventes å strømme til Cape Town i juni og juli får et sted å overnatte. Det er første gang at overnattingssteder også utenfor hotellmarkedet er blitt forhåndsbestilt for stå til disposisjon for VM-arrangørene. Men siden etterspørselen har vært mindre enn beregnet har Match nå begynt å avbestille rom. Også flyselskapene har solgt langt mindre enn forventet og det finnes fortsatt tusenvis av ledige flybilletter både nasjonalt og internasjonalt.
Det har ikke manglet på optimistiske prognoser på hvor mye Sør-Afrika kunne komme til å tjene på verdens største idrettarrangement. Det har vært snakket om over
200 000 nye jobber og opp til 30 milliarder kroner i inntekter. Men hva resultatet til slutt vil bli er umulig å si. Beregninger det sørafrikanske konsulentselskapet Grant Thornton har gjort baserer seg blant annet på det ville komme 480 000 internasjonale turister som i snitt vil bli i to uker. Om den prognosen slår til kan Sør Afrika regne med å øke sitt bruttonasjonalprodukt med nærmere 40 milliarder kroner. Men optimismen er ikke lenger fullt så stor som den var. Anslagene på utenlandske besøkende er allerede senket til
300 000 og i stedet for å snakke om de direkte inntektene knyttet til mesterskapet har man nå begynt å snakke om de mulige positive langsiktige virkningene av medieoppmerksomheten VM vil gi Sør-Afrika.

Usikre effekter av VM

Forrige VM ble arrangert i Tyskland i 2006. Den gang ble det også gjort optimistiske anslag på hvor mye vertsnasjonen kom til å tjene på mesterskapet, mens flere analyser i ettertid visste at effekten på økonomien var svært begrenset. Derimot tjente det internasjonale fotballforbundet, Fifa, svært godt på VM i Tyskland. Drøyt 11 milliarder kroner kunne generalsekretær Sepp Blatter og co sette i banken etter at fotballfesten i 2006 var over.

Strenge regler

– Hvordan vi skal klare å tjene penger på VM er fortsatt veldig uklart. De lokale pubene her har hørt at de må betale 50 000 rand, (cirka 40 000 kroner, red.anm.) for å vise kampene på tv. Det kommer de aldri til å gjøre, så det kan det bli bråk om, sier Thope Lekau.
Det prates mye om VM i de ulike townshipene og det diskuteres ivrig hvordan man kan forsøke å tjene noen kroner på arrangementet. Thope Lekau gir råd og tips til alle som spør.
– Etter min mening handler mye om å selv ta initiativ og ikke sitte å vente på at ett eller annet skal skje. Men de fleste vet ikke hvordan de skal komme i kontakt med fotballtilhengerne, de har ikke noe nettverk eller kontakter og de vet ikke hvilke regler som faktisk gjelder, sier Lekau.
Hun forteller at gateselgerne ikke får lov til å selge sine produkter i nærheten av stadionene, noe som har skapt sinne både blant selgerne og håndverkerne som lager mye av det de selger.
Nettopp håndverkere og gateselgere hadde nemlig håpet å tjene penger på at fotballfansen som kommer til byen, men nå er forhåpningene betydelig lavere enn tidligere.
På Khayelitshas marked for brukskunst og souvenirer er det få turister å se. På bordene ligger smykker og skulpturer. Nozuko Talakumuli selger perlesmykker som hun og barnebarna lager. Hun er usikker på om de kommer til å selge noe mer enn vanlig på grunn av VM.
– Jeg synes faktisk det er mindre turister enn vanlig. Jeg vet at mange håper at VM skal være bra for Sør-Afrika, men jeg tror ikke turistene kommer hit. Det blir for langt fra byen, sier hun.
Det er forbausende lite av det som selges på håndverksmarkedet som vitner om at det bare er et par måneder til VM begynner. Det er nesten ingen fotballfigurer eller referanser til 2010 på de mange tingene som selges.

Ikke for oss

Nosise Magutywa forklarer hvorfor:
– Jeg lagde noen nøkkelringer som var formet som fotballer, men jeg tør ikke selge dem. Jeg tør ikke engang ha dem på bordet fordi Fifa ikke tillater at vi selger noe som kan forbindes med VM, sier hun
Nosise Magutywa selger det hun lager kun på markedet i Khayelitsha og til et par turistbutikker nede i sentrum av Cape Town.
– Jeg vet at det selges en offisiell VM-dokke som souvenir. Den er produsert i Kina, ikke i Sør-Afrika. Det føles ikke riktig. VM er ikke for oss, Fifa er ikke for oss. Det er ikke vi som kommer til å tjene på dette. Men det er kanskje noen andre som gjør det, sier, Nosise Magutywa.

Powered by Labrador CMS