
– Flere norske bør investere i nye markeder i Afrika
Den svenske telegiganten Ericsson forsyner mobiltelefoner til helsearbeidere i nærmere åtti landsbyer i Afrika. Det er med på å redusere barnedødelighet, og har ført til utvikling av lokalt næringsliv. Dørene til et nytt marked åpnes opp for svenskene.
Gjødselselskapet Yara satser stort på å utvikle to jordbrukskorridorer i Afrika, ut fra havnene i Dar es Salaam og Beira.
– Afrika er en markedsmulighet for oss og det gir oss anledning til å løfte småbønder ut av fattigdom. Det er en vinn-vinn-situasjon, sier Arne Cartridge i Yara.
Begge prosjektene føyer seg inn i næringslivssatsingen til FNs utviklingsfond (UNDP), Business Call to Action . Fondet ønsker at flere norske selskaper skal bli med.
– For at næringslivet skal gripe mulighetene i Afrika, må de glemme bildet av et kontinent preget av elendighet, konflikt og korrupsjon, sier Bruce Links, assisterende generalsekretær i FNs utviklingsprogram (UNDP).
På Næringslivets bistandskonferanse forrige uke påpekte han at de fleste land i Afrika lever i fred, har opplevd stor vekst de senere årene og preges av stadig bedre økonomisk styring.
– Den økonomiske veksten gir store investerings muligheter i Afrika, med god fortjeneste. Samtidig gir det også mulighet å bidra til å redusere fattigdom og bedre helse, sier Links.
Han mener at bedrifter også har forretningsmuligheter ved fokusere på Afrikas fattige. Her er det mulig å skape nye markeder.
– De fleste fattige lever sine liv påvirket av den private sektoren. Over 60 prosent av helsetjenestene er private. De betaler ofte mer for dårligere produkter enn man gjør i rikere land. Gode bedrifter kan både skape fortjeneste og hjelpe de fattige, sier Links.
Han snakker om ”inklusive markeder”.
– Ericssons støtte til de FN-utvalgte landsbyene er ikke noe vi gjør på siden av annen virksomhet. Det er del av vår strategi for å investere i nye markeder. Vi samarbeider med lokale operatører, sier Karin Svingby i Ericsson AB.