
Norden satser i tv-sultent Afrika
Nylig åpnet selskapet som driver TV3, Viasat og P4 i Norge, sin andre gratis, reklamefinansierte tv-kanal i Afrika. – Denne regionen blir mer og mer interessant, sier norske Rune Skogeng, Chief Operating Officer for Modern Times Group Africa.
Svenske Modern Times Group (MTG) lanserte en gratis fjernsynskanal i Ghana for fem år siden. Satsingen fortsatte i januar med lanseringen av TV1 i Tanzania. I tillegg har de betal-tv-kanaler i seks afrikanske land, samt tv-produksjonsselskapet Modern African Productions. Og flere utvidelser skal det bli.
– Vi satser i Afrika fordi vi ser at alle økonomiske indikatorer, alt peker i riktig retning i regionen. Vi ser bra økonomisk vekst, bedring i det politiske klimaet og en økning i størrelsen på middelklassen, sier Rune Skogeng på telefon fra Accra i Ghana.
Der har han arbeidet i seks år med Viasat1, en reklamefinansiert gratiskanal. I tillegg har han speidet etter muligheter for MTGs ekspansjon i Afrika.
– Våre investeringer på tv-siden i Ghana har vært en formidabel suksess. Mange av merkevarene er de samme som i Europa – ølmerket Guinness, Colgate tannkrem, Coca Cola, osv. Mediebyråene som kjøper sendetid, er de samme som vi kjenner fra modne markeder i Europa. De store merkevarene sonderer terrenget her nede. De øker gradvis sine reklamebudsjetter ettersom de ser økende etterspørsel etter produktene. Det blir en fordel for alle.
Går i balanse
– Er fjernsyn i Ghana lønnsomt for MTG?
– MTG har en veldig langsiktig investeringsprofil. I andre kvartal 2013 gikk vi i balanse for første gang. Det var i henhold til planene lagt for fem seks år siden. For oss går det på skinner, sier Skogeng.
Selskapet har brukt erfaringene fra Ghana når de nå har etablert seg i Tanzania – spesielt i møte med byråkrati, reguleringer og importregler.
– Det er fortsatt et meget krevende miljø å drive business i, sier Skogeng.
I Ghana tilbyr Viasat1 mye Hollywood-innhold, alt fra America’s Next Top Model til CSI og Hollywood-filmer.
– Det har ghanesere ikke sett så mye av før vi kom inn på markedet. Dette setter de enormt stor pris på. Vi forsøker gradvis å øke tilbudet av lokalt innhold på kanalen. Vi forsøker å bli nummer én i markedet, og da er vi nødt til å være relevant med lokalt innhold. Local Content is Always King, sier Skogeng.
Engelsk og swahili
Selskapet bygger opp fasiliteter for tv-produksjoner med lokalt tilpasset innhold. Selskapet Modern Africa Productions (MAP) produserer nyheter, morgensendinger og ulike talkshows. Engelsk er tv-språket i Ghana. I Tanzania vil nyheter og lokalt produserte programmer være på swahili, mens Bruce Willis fortsatt skal snakke amerikansk med swahili undertekster.
Kanalen TV1 i Tanzania er en bred allmennkanal, men vil til en viss grad rette seg mot kvinnelige seere. Noen av programmene vil bli produsert lokalt, men ellers sitter MTG med rettigheter til en rekke filmer og serier. Selskapet håper å kunne etablere seg i flere land i Afrika.
Regionale samarbeidsorganer er blitt enige om at fjernsynet i en rekke afrikanske land skal være digitalisert. Målet er at det skal skje allerede i løpet av 2015. Så raskt vil det neppe skje, men prosessen er i gang.
Elsker nyheter
Tanzanianere ser nesten like mye på tv som europeere – 163 minutter om dagen. Nyheter topper seerstatistikken. Den nye kanalen i Tanzania når allerede ved oppstart ut til 30 prosent av landets 48 millioner innbyggere.
– Er det stor forskjell mellom det folk i Afrika vil ha og hva seere i Norge og Sverige ønsker seg?
– Det er en del likheter, men absolutt noen forskjeller. Samfunnet her nede er mer politisk. Politikk spiller en vesentlig større rolle i hverdagen til folk flest. De elsker politiske debatter som kan vare i flere timer. Det er en viktig komponent. Det andre er at de elsker såpeoperaer, såkalte telenovelas , fra Sør-Amerika. Det er enormt populært over hele regionen. Folk sluker det. I Nigeria er det en ekstremt sterkt voksende filmindustri, Nollywood , som pumper ut et vanvittig antall filmer hver uke. De er enormt populære i Ghana, og vi har indikasjoner på at filmene også anses som relevante og interessante i Tanzania, sier Skogeng.
Han mener at de nasjonale mediemarkedene i Ghana og Tanzania fortsatt er i sin spede barndom, men MTG er tidlig på ballen. Hittil er det ingen andre store internasjonale medieselskaper som har satset på reklamefinansiert underholdnings-tv i Afrika sør for Sahara. Selskapet har planer om ytterligere utvidelser på det afrikanske kontinentet.
Verdens-banken tror på økt investerings-lyst
Verdensbanken tror at bedre tider i de rike landene vil gi ytterligere fart til den økonomiske veksten i utviklingsland.
Ifølge en fersk rapport fra banken er utsiktene for økonomisk vekst i Afrika gode. De påpeker at direkte finansielle investeringer økte til 43 milliarder dollar i fjor, matvareprisene var lavere enn før og det var en 6,2 prosent økning i pengeoverføringer fra afrikanere i utlandet til hjemkontinentet. Den afrikanske utviklingsbanken regner med at 325 millioner afrikanere nå tilhører middelklassen.
– De avanserte økonomiene begynner å komme i gang igjen, og dette burde bidra til økt vekst i utviklingsland i månedene framover. Men for å få til ytterligere fattigdomsreduksjon må utviklingsland foreta endringer som fremmer jobbskaping, styrker finanssystemer og sikrer sosiale sikkerhetsnett, sier presidenten i Verdensbanken, Jim Yong Kim i en pressemelding.
Det er likevel en fare for at de rike landene vil øke utlånsrentene kraftig de nærmeste årene. Dette mener banken vil kunne redusere viljen til å investere i utviklingsland.
Av de nye økonomiene er det fortsatt Kina og India som fører an med en forventet vekst på henholdsvis 7,5 og 6,6 prosent i 2015. I Brasil og Sør-Afrika går det mer langsomt fram. De såkalte MINT-landene vil trolig ha gode vekstvilkår de kommende tre årene – Mexico antas å ha en vekst på 3,8 prosent i 2015, Indonesia 5,5 prosent, Nigeria 6,9 prosent og Tyrkia 3,9 prosent. Angola vil overgå de fleste land med en vekst på 8 prosent – men det er takket være storeksport av olje.