
Utvider afrikansk radiosatsing
- Radio er det viktigste mediet i Afrika! Det sier radiogründer Svein Larsen. Nå vil han utvide lytterskaren og satser på ny lisens i Sør-Afrika.
Etter ti år i det sørafrikanske radiomarkedet satser Svein Larsen og 21st Venture på et nytt radioeventyr. Nye FM-lisenser skal deles ut og den tidligere P4-kongen vil etablere en ny stasjon enten i Cape Town, Durban eller Pretoria i samarbeid med lokale partnere.
- Det er en kommersiell radiostasjon, det handler om å tjene penger - men det handler også om utvikling av en medieindustri og å skape nye arbeidsplasser, sier Larsen.
21st Venture og Larsen er allerede tungt involvert i en kanal i North West Province i Sør-Afrika. 400 000 mennesker søker seg til frekvens NWFM hver uke. Sendingene går på setswana , så den norske radiogründeren kan langt fra sitere fra nyhetssendingene, men språkvalget er ikke tilfeldig.
- Språket handler om hvilken lyttermasse vi når og vi satser på den svarte delen av befolkningen. Det er en mediepolitisk beslutning som er nødvendig om vi skal overleve i et tøft marked, sier Larsen.
Demokratiutvikling
Prosessen fram mot å få FM-lisens er lang og kostbar.21st Venture har fått prosjektstøtte fra Norad for å satse, noe som ifølge Larsen har vært avgjørende for å holde fokus og faktisk forsvare hva det krever av ressurser.
- Vi bygger uavhengige mediebedrifter med selvstendige nyhetsredaksjoner. Det er et viktig bidrag til en demokratisk utvikling. For Sør-Afrika er det viktig at det nå går framover både økonomisk og politisk, mener Larsen.
Den avgjørende høringen, hvor søkere intervjues om profilvalg skjer i november eller februar. Larsen regner med at den endelige beslutningen om hvem som får lisens sannsynligvis tas i juni neste år.
- Vi har erfaring fra å starte radiostasjoner og vi kan være på lufta fra tre til seks måneder etter vi har fått lisens, sier han.
I et land hvor nær halvparten av befolkningen ikke er en del av den formelle økonomien, er radio primærkilden for informasjon. Der radio i Norge betegnes som et bakgrunnsmedie er det i Sør-Afrika og Afrika en stor maktfaktor.
- I vestlige land er det almen tilgang til fjernsyn. Det er ikke tilfelle i Afrika, heller ikke Sør-Afrika.
Tøff konkurranse
Larsen og 21st Venture er allerede på lufta i Botswana der kanalen GABZ når nå ut til hele landet. På kontoret til Larsen i Oslo sentrum, surrer det afrikansk musikk i bakgrunnen. Greit å sjekke via internett at de faktisk er på lufta, mener radiogründeren.
- Dette er næringsutvikling, først og fremst. Men nyhetene vi presenterer fra våre uavhengige redaksjoner fører til økt informasjonsspredning og setter viktige saker på dagsorden, både lokalt og nasjonalt, sier Larsen og legger til:
- Satsingene våre har bidratt til flere titalls solide arbeidsplasser. Vi ser på dette som en mulighet til å bidra til en fornuftig økonomisk utvikling, sier Larsen.
Selv pendler han mellom Norge og det sørlige Afrika.
- En voksen tur, men ikke så ille som det høres ut, humrer han.
Om de norske radiogründerne får lisens til å starte nok en kanal i Sør-Afrika, vil 21st Venture være tilstede på full tid. De lukter også på radiomulighetene i Maputu, Mosambik.
- Konkurransen er tøff. Men det er fordel for markedet at det også er utenlandske investorer med for å få nye radiostasjoner på bena, sier Larsen. Norge er et land med godt rykte i Sør-Afrika og det har hjulpet oss i tidligere lisensprosesser, mener Larsen.