Fransk bistandsstrategi: "Bedre seint enn aldri"

Franske ikke-statlige bistandsorganisasjoner ønsker velkommen regjeringens nye strategi for hjelp til utviklingsland, men sier regjeringen må gå mye lenger.

Publisert

Ifølge den nye strategien vil 60 prosent av Frankrikes totale utviklingshjelp gå til 14 land i Afrika sør for Sahara, de fleste tidligere franske kolonier. Bistanden vil bli konsentrert om fem sektorer: helse, utdanning, klimaendringer, jordbruk og økonomisk vekst. Organisasjoner mener strategien likevel ikke vil leve opp til løftet om å gjøre bistanden mer åpen og forutsigelig.

Regjeringen har gjentatt løfter fra 2004 om å bruke 0,7 prosent av nasjonalbudsjettet til humanitær bistand og utviklingshjelp innen 2015, opp fra 0,34 prosent i dag, sier Didier Le Bret, leder for den franske regjeringens utviklingsråd, til IRIN.

En interdepartemental komité for internasjonalt samarbeid og utvikling (CICID) kunngjorde strategien 5. juni; det var første gang komiteen var samlet siden president Jacques Chirac gikk av i 2007.

- Fransk utviklingshjelp har til nå manglet åpenhet og forutsigelighet, sier Luc Lampiére i en uttalelse. Han er generaldirektør i Oxfam France-Agir.

- Dersom den franske regjeringens beslutninger settes ut i livet, kan fransk bistand bli mer effektiv og mer forutsigelig for mottakerlandene.

- Beslutningen om å øremerke 60 prosent av bistanden til Afrika sør for Sahara og om å konsentrere den om fem sektorer er gode nyheter, som betyr at Frankrike vil leve opp til forpliktelser det allerede har undertegnet, legger han til.

Le Bret utdyper: - Dette er første gang vi har konsentrert oss om et begrenset antall land så vi kan virkelig målrette vår støtte til å fremme jordbruk og økonomisk vekst, og samtidig hjelpe økonomiene til å tilpasse seg klimaendringer. Dette er spesielt viktig ut fra virkningene av den globale økonomiske krisen for så mange land sør for Sahara, sier Le Bret til IRIN.

Ubesvarte spørsmål

Men bistandsaktivister sier mange spørsmål fortsatt er ubesvart.

- Nyhetene kommer bedre seint enn aldri, sier Sébastian Fourmy, kampanjeleder i Oxfam France-Agir til IRIN. - Men regjeringen er uklar om hva slags hjelp den vil gi, hvor mye som går hvor og hva som ligger til grunn for beslutningsprosessen.

Støtten vil bli gitt som en blanding av lån, gjeldslette og tilskudd, sier Le Bret. Men Oxfam France-Agir ber om flere detaljer, inkludert hele omfanget på hjelpepakken og hvor mye av hjelpen som bli målrettet til gjeldslette, til flyktninger som bor i Frankrike og til utlendinger som studerer i Frankrike, som også blir regnet med og rapportert som del av Frankrikes utviklingshjelp.

- Vi trenger å vite hva som er i den totale hjelpepakken. Seksti prosent av hva vil gå til Afrika sør for Sahara? Hvor mye av denne bistanden vil bli brukt direkte i Afrika sør for Sahara, spør Fourmy.

Strategien vil strekke opp nye bistandsmål for regionen. Men den frivillige organisasjonen Action for Global Health sier Frankrike har en lang vei å gå: Frankrike brukte i 2007 mer penger på utenlandske studenter i Frankrike enn på helsetiltak i utviklingsland.

Regjeringen vil legge fram årlige rapporter med bistandsmål og hvilke mål som faktisk blir oppnådd, for å få mer åpenhet om bistandspolitikken, sier Le Bret.

- Vi forstår at vi har en plikt til å være åpne om våre bistandsforpliktelser og eksplisitte om våre resultater, slik at utenforstående kan vurdere det vi gjør, sier Le Bret til IRIN.

Frankrike har sluttet seg til International Aid Transparency Initiative, lansert i Ghanas hovedstad Accra i 2008 for å bedre informasjonsutvekslingen om bistandsforpliktelser mellom giverland.

Frankrike var i 2008 verdens fjerde største bistandsgiver, etter USA, Tyskland og Storbritannia.

(IRIN)

Frankrikes prioriterte bistandsmottakere, 2010

 Benin

Burkina Faso

Den sentralafrikanske republikk

Tsjad

Komorene

 Den demokratiske republikken Kongo

 Ghana

Guinea

 Madagaskar

 Mali

Mauritania

 Niger

 Senegal

 Togo

Powered by Labrador CMS