
Nytt dataprogram fra Afrika redder liv
Ushahidi? Det har jeg aldri hørt om, verken under valget i Kenya i 2007 eller nå. Alle svarer med hoderysting og uvitenhet når jeg spør en gruppe velutdannet ungdom like ved universitetet i Nairobi.
Jeg spør litt til, nå blant journalistkollegene mine:
– Ushahidi? Hva skal det være for noe? En ny frivillig organisasjon som kjemper mot fattigdom? En nyreligiøs kristen vekkelse? Svahiliordet «ushahidi» betyr «bevis» eller «vitnesbyrd», så assosiasjonene er ikke så gale.
Selv leser jeg første gang om Ushahidi i New York Times sin nettutgave. Der slås det stort opp at denne nye oppfinnelsen vil revolusjonere hjelpearbeidet i katastrofeområder, det være seg etter tsunamier, jordskjelv, terrorangrep eller krig. Målet er å finne ut hvor folk befinner seg og hvordan de raskest og best mulig kan hjelpes.
Ushahidi, også kjent som Crowdsourcing Crisis Information (CCI), ble utviklet og for første gang tatt i bruk av kenyanske dataentreprenører under urolighetene i Kenya under og etter valget i 2007. Nå brukes systemet under katastrofer i hele verden, sist under jordskjelvet i Haiti.
Ikke uventet er det kenyanere med internasjonal erfaring som står bak Ushahidi. Initiativet kom fra Ory Okolloh, som i dag bor i Johannesburg i Sør-Afrika. En annen nøkkelperson er Erik Hersman, som er født og oppvokst i Kenya, og som i dag bygger opp virksomheten i landet. Viktige støttespillere er også kenyanerne David Kobia og Juliana Rotich, som bor i USA.
Poenget med Ushahidi er å lage et databasert kart over kriseområder og raskt merke av hvor det er kritiske situasjoner og hvor mennesker befinner seg. Folk i området melder fra hvor de befinner seg og hva som skjer. De kan melde fra via sms eller ulike internett-tjenester. Svært mange mennesker i alle deler av verden har nå mobiltelefon, og erfaringene viser at informasjonen raskt strømmer inn. Ushahidi er et system som svært hurtig samler og systematiserer informasjon. Alle hjelpearbeidere vil få tilgang til et kart over katastrofeområdet der ulik informasjon markeres med nøyaktig steds- og tidsangivelse. De ulike markeringene på kartet merkes med «Bekreftet», «Ubekreftet» og « Handling utført». Dermed har letemannskaper og krisesentralen oversikt over hva som bør prioriteres og hva som kan ventes med. Tidsfaktoren er helt avgjørende i hjelpearbeidet og liv kan reddes med minutters margin. Da er oversikten som Ushahidi gir helt avgjørende.
Ushahidi er nå brukt og videreutviklet i katastrofer i Colombia, India, Libanon, Mexico, Afghanistan og nå sist i Haiti. En rekke nødhjelpsorganisasjoner, blant annet FN, har tatt i bruk systemet.
– Vi er ikke selv nødhjelpsarbeidere, men datafolk. Så langt er programmet gratis og utviklet på en fri plattform med åpne kilder. Det vil si at alle kan laste ned programmet og alle kan bidra til å forbedre og videreutvikle det, forteller Ushahidi-gründer Ory Okolloh. Bedriften utvikler også kommersielle produkter, men er svært opptatt av utvikling og humanitært arbeid og samarbeider nært med store nødhjelpsorganisasjoner.
Normalt forbindes datakyndighet i land med fattigdomsproblemer til India og Kina, og få nyvinninger på dette feltet har kommet fra Afrika. Det vil Ory Okolloh og hennes kolleger gjerne gjøre noe med.
– Det er svært mange datakyndige i Kenya og andre afrikanske land, ikke minst gjelder det folk som har fått utdanning og arbeidet i utlandet. Stor bruk av internett og mobiltelefon gjør at folk etterspør produkter og programvare som ett utviklet for våre behov. Etter hvert kan det vise seg at vi har de samme behov som andre utviklingsland. Dette har gitt grunnlaget for Ushahidi, og kanskje vi også vil komme fram med nye dataløsninger tilpasset den fattige delen av verden, sier Ory Okolloh.
Christine Afandi Agalomba er journalist i The East African.