Bedre læring på lokale språk

LUSAKA (b-a): Etter at det ble konstatert høy analfabetisme blant zambiske elever helt opp til sjette klasse som konsekvens av at engelsk var eneste undervisningsspråk, innførte myndighetene bruk av lokale språk i skolene. Det har vært en stor suksess.

Publisert

Etter ar Zambia ble uavhengig av Storbritannia i 1964, førte landet en språkpolitikk hvor engelsk ble brukt som det offisielle språket. Engelsk fortrengte alle de syv store lokalspråkene og landets 72 dialekter. Engelsk var tidligere undervisningsspråket i alle fag fra og med første til syvende klasse.
I 1995 fikk regjeringen utført en studie som avdekket høy grad av analfabetisme blant elever opp til sjette klasse. Bruken av engelsk var en viktig grunn til at lese- og skriveferdighetene var så dårlige ble det fastslått. Elevene var ikke fortrolige med språket de ble undervist på.
- Bare tre prosent av de elevene i sjette klasse som ble testet, kunne lese på et nivå som ville gjøre det mulig for dem å lære pensumsfagene, sa utdanningsminister Brian Chituwo i en tale i fjor og viste til den landsomfattende studien.
Som et svar på problemet, lanserte departementet i 1999 et program for grunnskolen som innførte bruk av lokale språk i zambiske skoler.

En knallsuksess. - Leseprogrammet har blitt en knallsuksess i den offentlige utdanningssektoren i Zambia. Elevene er nå i stand til å lese og skrive i første klasse, sier Kumanda Phiri som er lærer på en grunnskole i bydelen Kalingalinga i Lusaka.
Phiri har vært lærer i 26 år og er stolt over at elevene hans nå kan lese og skrive allerede på et tidlig stadium i utdanningen.
Programmet er blitt gjennomført med hell i alle landets grunnskoler. Over 40.000 lærere og 200 lektorer er blitt opplært i å holde alfabetiseringskurs.
I departementets strategiske plan var første prioritet å sikre at det er bare to elever per tekstbok i alle fag innen 2007. Syv millioner bøker er siden 1999 blitt distribuert rundt om i landet som en del av programmet for å støtte lese- og skriveferdighetene.
Departementets mål er å øke prosenten av elever som har lese- og regneferdigheter fra 34 til 50 prosent innen 2007 ved hjelp av dette programmet.
Evalueringsrapporter indikerer allerede at i skoler hvor elevene har gjennomgått alle alfabetiseringskursene så kan 64 prosent lese og skrive. Det er bedre resultater enn de fleste hadde håpet på.

Engasjerer barna. - Programmet handler ikke bare om lesekurs på ulike klassetrinn, men er en samlet strategi for å bekjempe den elendige lesekulturen i landet, sier den nasjonale koordinatoren for leseprogrammet, Francis Sampa. Han forteller også at barna leser om viktige temaer som departementet prioriterer, for eksempel hiv/aids og andre helseproblemer og likestilling.
- Lesematerialet er utmerket og engasjerer barna. Fremfor alt blir lærerne forbløffet over å se at de er i stand til å holde på barnas oppmerksomhet, beholde interessen og inspirere dem med en vilje til lære, sier Manase Mwanza, en av foreldrene som har fulgt gjennomføringen av programmet i grunnskolen Chawama i Lusaka.



Powered by Labrador CMS