Kritikk mot innsamlingsmetoder

Forbrukerombudet har mottatt en rekke klager både på stiftelsen Child Africa og telefonsalgfirmaet Fulfilment.

Publisert

I forrige utgave skrev Bistandsaktuelt en kritisk artikkel om den norske stiftelsen Child Africas arbeid i Uganda. Vi omtalte blant annet de store inntektene stiftelsen har fra sitt telefonsalg av postkort som utføres av selskapet Fulfilment.
I 2007 startet Child Africa sitt samarbeid med Fulfilment, et av Norges største telemarketingselskaper. Fulfilment oppgir å ha over 550 ansatte og har såkalte call-sentere på seks ulike steder i Norge. På oppdrag fra Child Africa ringer selskapets telefonselgere opp potensielle «kunder» og forsøker å overtale dem til å kjøpe postkort til støtte for den norske stiftelsen. Hvis kunden sier ja, kan vedkommende velge om han eller hun vil betale fra 200-300 kroner og oppover for noen kort med Child Africas logo på.

Tok 90 prosent

Hvor mye av givernes penger som går til Child Africa og hvor mye som går til Fulfilment vil verken selskapet eller stiftelsen oppgi til Bistandsaktuelt. Men advokat Børre Hagen i Innsamlingskontrollen sier at det er hans erfaring at minst halvparten av de innsamlede midlene ender opp hos firmaet som står for innsamlingen. Skulle det stemme for samarbeidet mellom Fulfilment og Child Africa, betyr det at norske husholdninger har gitt minst 10 millioner kroner til stiftelsens arbeid i løpet av 2007 og 2008. I en serie artikler i Kapital i 2005 kom det fram at Fulfilment den gang tok opp til 90 prosent av pengene som ble samlet inn til ulike hjelpeorganisasjoner.

Ok å bløffe

Bistandsaktuelt har intervjuet en ung kvinne som i 2008 jobbet som telefonselger for Fulfilment, Hun ønsker ikke å stå fram fordi hun fortsatt har venner som jobber for Fulfilment og fordi det vil være en belastning for henne på det lille stedet hun bor.
– Jeg jobbet der en kort periode og sluttet fordi det virket helt useriøst. Vi samlet inn penger til Child Africa i to skift, med ca 20 på hvert skift. De som lærte oss opp sa at det var helt ok å bløffe og å overdrive, bare vi ikke la på så mye at vi ble avslørt av den vi ringte til, sier hun. Ifølge kvinnen var det helt vanlig at hver telefonselger fikk inn 3-5000 kroner per skift.

Forbrukerombudet: – Velkjent

Hos Forbrukerombudet kjenner de godt til både Child Africa og Fulfilment.
– Vi har hatt flere klager på Child Africa og måten Fulfilment samler inn penger til organisasjonen på. Det er uvanlig at hjelpeorganisasjoner får klager i det hele tatt, derfor har vi lagt merke til denne organisasjonen, sier Ida Torgersdotter Øygard som er jurist hos Forbrukerombudet. Ifølge Øygard dreier det seg om flere ulike former for klager
– Noen klager på at de blir ringt selv om de har reservert seg mot telefonsalg. Andre klager på det vi kaller negativt salg, det vil si at de mottar varer de ikke har bestilt. Noen har også klaget på måten telefonsalget blir gjennomført på, sier Øygard.

«Døve på grunn av skyting»

En ivrig selger for Child Africa ringte til Bistandsaktuelts redaktør, Gunnar Zachrisen, for halvannet år siden. Ifølge selgeren hadde det vært kamphandlinger i Ugandas hovedstad Kampala og mange barn hadde blitt døve på grunn av all skytingen. Nå skulle stiftelsen satse på undervisning for døve barn. For 500 eller 1000 eller 2000 kroner kunne han være med å redde barn i Afrika, fikk Zachrisen vite. Da han sa seg interessert, men først ba om å få tilsendt mer informasjon om organisasjonen, svarte selgeren med å legge på røret.
Bistandsaktuelt har snakket med flere andre personer som har hatt ubehagelige opplevelser med telefonselgere som selger postkort til inntekt for Child Africa. Flere har reagert på hva slag informasjon de får om Child Africa arbeid, noen er blitt oppringt gang på gang selv om de har bedt om å ikke bli oppringt igjen mens andre igjen har fått høye regninger med kort fra Child Africa selv om de ikke har sagt ja til å betale for kortene.
Da Aftenposten nylig satte fokus på det uregulerte innsamlingsmarkedet i Norge var det flere lesere som henvendte seg til avisa på grunn av Child Africa. «Child Africa er de værste. Over 30 tusen prøvde de å få fra min slektning», skrev blant annet en fortvilet slektning av en dement.

Er seriøse. Markedssjef Anders Ihler hos Fulfilment ønsker ikke å kommentere de anonyme påstandene fra den tidligere ansatte kvinnen Bistandsaktuelt har snakket med. Men han understreker at Fulfilment er en seriøs bedrift som driver en kommersiell virksomhet.
– Vi gir grundig opplæring av alle våre ansatte. De får beskjed om at det er fullt tillatt å være overbevisende, men at de ikke skal utsette de som blir oppringt for press. Og løgn eller feilaktig informasjon skal selvfølgelig ikke forekomme, sier Ihler.

Solberg fornøyd

Child Africas styreformann Rino Solberg er svært fornøyd med samarbeidet med Fulfilment. Ifølge Solberg er det nettopp samarbeidet med dette selskapet som vil gjør det mulig for Child Africa å bygge skoler i Afrika. Han avviser at telefonsalget skjer på en useriøs måte.
– Jeg har vært hos Fulfilment og gitt klare beskjeder om hva som skal sies om det arbeidet vi driver. Jeg vet at Fulfilment er svært strenge og nøye på opplæring av sine ansatte og at de har gode rutiner. En gang i mellom kan det jo hende at en ungdom blir litt ivrig, men det er unntaket. Jeg har faktisk selv hørt på lydopptak at kunder som benekter at de har sagt ja til et kjøp de allikevel har gjort. Uansett, dersom en kunde påstår at noe er feil, så sletter Fulfilment fakturaen umiddelbart, sier Solberg.



Revisor sterkt kritisk til Better Globe

Revisor er sterkt kritisk til regnskapsføringen i selskapet Better Globe, der Rino og Julie Solberg fra Moss spiller sentrale roller. I Bistandsaktuelts sak om stiftelsen Child Africa i forrige nummer omtalte vi blant annet selskapet Better Globe. Child Africa styreformann Rino Solberg er også styreformann i Better Globe. Selskapet tjener penger gjennom salg av trær til sine investorer, trær som plantes i Kenya. En del av trærne investorene betaler for gjennom Better Globe gis ifølge selskapet bort til fattige bønder i Kenya eller til områder i landet som trenger det. Noe av pengene investorene betaler inn skal gå til Child Africa og Better Globes arbeid med mikrofinans.
Selskapet har høye ambisjoner og vil «gjøre mer for å bekjempe fattigdom i Afrika i løpet av de 20 neste årene enn noen annen enkelt organisasjon». Årsregnskapet for 2008 viser at Better Globe i fjor hadde inntekter på drøyt 9,3 millioner kroner. Det viser også at 70 prosent av aksjene i Better Globe eies av selskapet Vision Investment Ltd., et selskap som eies av Child Africas administrerende direktør Julie Solberg og hennes familie.
Ifølge Better Globes regnskap ble 6,6 millioner kroner i fjor brukt på posten «varekostnader», ifølge fotnotene i regnskapet vil det si kjøp av trær i Afrika. 2,2 millioner kroner ble brukt på «andre driftskostnader». Revisjonen av Better Globes regnskaper er utført av revisor Rune Madsen ved Moss Revisjonskontor. Han har i sin revisorberetning betydelige innvendinger mot kvaliteten på regnskapet han har gjennomgått og skriver blant annet:
«På grunn av svakheter i selskapets interne kontroll har det ikke vært mulig å utføre de revisjonshandlinger vi anser som nødvendige for å kunne uttale oss om gyldigheten av vesentlige deler av driftskostnadene.»
Det heter også at Better Globe mangler «tilfredsstillende forretningsrutiner og intern kontroll knyttet til driftskostnader.» I revisjonsberetningen påpekes det også at Better Globe har «ytet lån til et styremedlem/aksjonær i strid med aksjelovens bestemmelser.» Det påpekes også at regnskapet ikke ble levert innen den lovlige fristen.
Revisoren skriver at forholdene han har påpekt vil blir behandlet i et brev til ledelsen i Better Globe. Ifølge styreformann Rino Solberg har ledelsen i Better Globe foretatt nødvendige forbedringer i selskapets internkontroll, da det var enkelte ukjente faktorer ved første årets drift av et nytt akseselskap. Styremedlemmet har også betalt vesentlig ned på lånet i 2009.

Powered by Labrador CMS