Ansatte i den egyptiske Røde Halvmåne koordinerer bistand til Gaza fra byen El Arish, ikke så langt fra grenseovergangen mellom Egypt og Gaza. Andre store hjelpeorganisasjoner har ikke tilgang byen, som er blitt det logistiske knutepunktet for nødhjelp til Gaza.

Organisasjoner mangler adgang i Sinai:

– Gjør det vanskeligere og mer risikabelt å sende nødhjelp til Gaza

Hjelpearbeidet i Gaza kompliseres av streng israelsk kontroll, men også manglende tilgang til Sinai. – Vi sender bare inn en brøkdel av de lastebilene vi ellers ville gjort, sier landdirektøren for barneorganisasjonen We World. 

Publisert Oppdatert

Per i dag er grenseovergangen i Rafah i Egypt den eneste måten å få nødhjelp inn i Gaza på. Før nødhjelpen når grensen, sendes den til byen El Arish i Egypt – som regel med fly eller med lastebiler fra det egyptiske innlandet. Etter ankomst til El Arish, sorteres nødhjelpen før varene plasseres på lastebiler som kontrolleres av israelske myndigheter, før de sendes over grensen og inn i Gaza.

Den egyptiske byen El Arish er med andre ord et logistisk knutepunkt for hele hjelpeoperasjonen på Gaza. Likevel har svært få organisasjoner, heller ikke FNs personale, uhindret tilgang til byen.

El Arish ligger nemlig i det nordlige Sinai, et militarisert område der den egyptiske regjeringen fører streng kontroll med hvem som drar inn og ut. Blant hjelpeorganisasjonene er det kun egyptiske Røde Halvmåne som får operere i El Arish.

De mange restriksjonene bidrar til å gjøre hjelpearbeidet i Gaza enda vanskeligere.

Mer risikabelt

– Det at vi ikke har adgang til El Arish, gjør det vanskeligere og mer risikabelt å sende lastebiler med nødhjelp den veien. Vi har full tiltro til Røde Halvmåne på alle måter, men vi er tross alt ansvarlige for vår egen last og det er vanskeligere å holde oversikt på denne måten, forklarer Andrea Sparro i organisasjonen We World, som er medlem av Child Fund Alliance, et nettverk av elleve organisasjoner som jobber for barns rettigheter.

Andrea Sparro, landdirektør for Palestina i We World.

Sparro har vært landdirektør for We World i Palestina i fem år og kom nettopp tilbake fra Kairo, der han har vært i forbindelse med Gaza-operasjonen.

Sparro forklarer at restriksjonene på egyptisk side gjør at logistikk-clusteret, som aktiveres for å koordinere de logistiske aspektene av hjelpearbeidet i store kriser, ikke har personell på bakken i El Arish, men heller bistår Røde Halvmåne fra Kairo – i tillegg til å være aktivert i Jerusalem og Gaza.

Israelske myndigheter kontrollerer også nøye hver eneste lastebil som sendes inn til Gaza. Det kompliserte systemet fører ifølge Sparro til at mindre nødhjelp sendes inn til det krigsherjede området.

– I praksis sender vi bare inn en brøkdel av de lastebilene vi ellers ville gjort, forklarer Sparro.

Sparro sier at adgangsproblemene til Sinai også gjør det vanskelig å sikre at den nødhjelpen som faktisk sendes inn, inneholder de varene det er mest behov for.

– Vi må alle gjøre en enda større innsats for å sikre at de få lastebilene som kommer inn i Gaza, inneholder den nødhjelpen som trengs mest, understreker han.

Flyktningehjelpen: Store behov

FNs kontor for koordinering av nødhjelp, OCHA, har ikke villet kommentere på spørsmål om hvorvidt FN har adgang til El Arish, men opplyser til Panorama at representanter for OCHA og andre FN-byråer i forrige uke var i El Arish for å holde samtaler med Røde Halvmåne om hvordan man skal samarbeide for å få nødhjelp frem til Gaza.

Flyktningehjelpens regionale mediekoordinator i Amman, Samah Hadid, bekrefter at heller ikke deres ansatte har tilgang til El Arish. Hun sier at hun håper at Røde Halvmåne har den logistiske kapasiteten som skal til for å sikre kontinuitet over tid i en så krevende operasjon, og at Flyktninghjelpen står klare til å bistå hvis de blir bedt om det.

Flyktninghjelpen har et team på 54 personer i Gaza som jobber med å bistå befolkningen. Samtlige av de ansatte er palestinere.

– Vi har umiddelbart behov for tepper, madrasser, hygieneartikler og kjøkkenutstyr – mange hjelpetrengende bor fortsatt i sine egne, ødelagte hjem, sier Hadid, og understreker at flere lastebiler må få komme inn i Gaza, ikke bare med vann og mat, men også med drivstoff til vannstasjoner og bakerier.

Ifølge OCHA har 2,2 millioner mennesker i Gaza umiddelbar behov for nødhjelp. Det tilsvarer nesten hele befolkningen.

Foreslår å frakte nødhjelp med båt fra Kypros

Før helgen foreslo den kypriotiske regjeringen å etablere en humanitær korridor fra Kypros til Gaza med båt for å bedre den humanitære tilgangen til Gazastripen.

Verdens matvareprogram, som leder logistikk-clusteret i Gaza, har ikke villet kommentere på planene, men det er forventet at det kypriotiske forslaget vil bli diskutert på en giverlandskonferanse for Gaza i Paris torsdag 9. november.

Powered by Labrador CMS