Blir Nasif noen gang lærer?

Dypt konsentrert over skriveboka øver Nasif (7) seg på å lære bokstavene. Han er et av rundt 3500 barn som får uformell skolegang gjennom den frivillige organisasjonen PRAYAS. – Jeg vil bli lærer når jeg blir stor, sier han til Bistandsaktuelt. Men gir utdanningen ham muligheten til det?

- Hvis han fortsetter skolegangen hos oss, kan han bli lærer innenfor det uformelle utdanningssystemet. De beste lærerne våre er de som selv har gått en slik skole. De vet hva som fungerer og hva som ikke fungerer, sier daglig leder for PRAYAS, Rajib K. Haldar.
Han er like klokkeklar som motstanderne av uformell utdanning:
- Man dagdrømmer hvis man tror myndighetene skal klare å tilby skolegang til alle de nærmeste årene. Det vil ta 15-20 år å oppnå dette. Vi kan ikke sitte rolig og vente på at utbyggingen skal skje, samtidig som en enorm gruppe barn ikke får dekket et så grunnleggende behov, sier Haldar.
PRAYAS er en av NORADs samarbeidspartnere i India, og driver barnehjem, matutdeling og juridisk bistand i tillegg til flere utdanningssentre rundt om i New Delhi. I et slumområde i utkanten av hovedstaden tilbyr organisasjonen skolegang for barn som til daglig jobber som søppelplukkere. Klasserommet i det lille kjellerlokalet er mørkt, rått og fylt opp av et 20-talls barn i alle aldre. Interessen for å lære alfabetet er høy, det samme er iveren etter danse- og sangpauser.
- De fleste elevene jobber fra sekstiden om morgenen med å lete etter filler og gjenbrukbart søppel på søppeldynga. Lek og utradisjonelle læremetoder er viktig for å holde interessen oppe blant barn som ofte ikke ser poenget med å gå på skole, sier PRAYAS-medarbeider Geeta Bhatt til Bistandsaktuelt.

Powered by Labrador CMS