Erobrer ungdom med tv
COLOMBO (b-a): Hippe tv-programmer skal vinne Asias ungdom. Young Asia Television når ut til 150 millioner ungdommer i 10 land med sine pro-grammer om bærekraftig utvikling, miljø, menneskerettigheter og kultur. Bak tv-prosjektet står norske Worldview International Foundation og tv-veteranen Arne Fjørtoft.
Det syder av liv i Young Asia Television (YA*TV) sitt hovedkvarter i utkanten av Sri Lankas hovedstad Colombo. I en maurtue av et produksjonshus, lager rundt 80 ungdommer fra 18 til 25 år daglig programmer av merket «edutainment» og «infotainment» for et jevnaldrende publikum spredt over hele Asia.
Produseres i nord. Over halvparten av Asias 3 milliarder innbyggere er under 24 år. For dem, som for ungdom i resten av verden, er tv-skjermen blitt en av de viktigste informasjonskanalene. Men de vestlige underholdningsprogrammene som oftest ruller over fjernsynsskjermen, er hule i innhold og fjerne fra den asiatiske hverdagen.
- De fleste tv-programmene som vises i sør produseres i nord. Den vestlige påvirkningen de unge utsettes for, i hovedsak gjennom tv, har skapt en stor generasjonskløft og mye rotløshet blant asiatisk ungdom.
Gjennom YA*TV ønsker vi å skape mer balanse i strømmen av informasjon, og et alternativ til de vanlige programmene, sier primus motor for YA*TV og grunnlegger av Worldview, NRK-veteranen Arne Fjørtoft.
Slår Baywatch. «YA*TV vil gjenskape tv-ens nytteverdi» er det ambisiøse målet som gjengis i forretningsplanen frem mot år 2003. Helt siden starten for tre år siden har prosjektet fått norsk støtte, og etter sine første år på eteren har YA*TV bygget opp et stort og trofast publikum, og bevist at det er et marked for verdibaserte ungdomsprogrammer, produsert på et asiatisk kulturgrunnlag. I Sri Lanka, der det første programmet ble sendt på FNs 50-årsdag i 1995, viser tv-målinger at YA*TV slår både Baywatch og Cosby-show i seeroppslutning.
Nimmi Harasgama (26) fra Sri Lanka er en av «veteranene» i YA*TV. Hun er produsent og programleder for «Space to let», et program som fokuserer på kvinners rettigheter og situasjon.
- Vi tar opp følsomme temaer som de kommersielle programmene normalt ikke berører, som for eksempel omskjæring av kvinner, AIDS, barnearbeid og prostitusjon. Andre programprodusenter antar at et TV-program om barnearbeid nødvendigvis må bli kjedelig. Men tilbakemeldingene vi får viser at seerne også kan bli hektet på virkeligheten, forteller Nimmi.
Doser av kunnskap. Noe av nøkkelen til YA*TVs suksess er at programmene er kjemisk frie for det tradisjonelt trauste undervisningstv-preget. Jovisst ønsker YA*TV å motvirke det de kaller «MTV-kulturen», den lettvinte, vestlige tv-underholdningen som herjer Asias tv-skjermer. Men det er gjennom innhold snarere enn form kampen tas opp.
- Forskningen viser at unge menneskers evne til å absorbere er begrenset. Vi streber etter å gi uanstrengt kunnskap. Formelen er 30 prosent informasjon pakket inn i 70 prosent underholdning, forklarer Fjørtoft. Dermed flokker ungdom fra Kambodsja via India til Thailand seg om Tv-skjermen når YA*TV sender sine daglige halvtimes-programmer.
- Ett program holder ikke. Det er glemt neste dag. For at et budskap skal nå frem, må det gis i regelmessige doser, påpeker Fjørtoft.
Såpe med brodd. Formspråket er ungt og hipt, med utradisjonelle kamerabevegelser og et sterkt fargeuttrykk. Proglamlederne og programprodusentene er hentet fra målgruppen selv, og får all sin opplæring i tv-huset i Colombo. YA*TV har også frilansere og underkontorer i flere asiatiske land, som leverer stoff til sendingene.
Repertoaret spenner fra nyheter og dokumentarer til såpedramaer med budskap og kulturprogrammer med asiatisk brodd. Programmene produseres på flere asiatiske språk i tillegg til engelsk.
I et redigeringsrom sitter Nimmi og legger siste hånd på verket på en dokumentarfilm om barn i krig, bestilt og betalt av norske Redd Barna. Med profesjonell tv-stemme leser hun inn kommentarene til bildene som ruller over skjermen. YA*TV produserer stadig flere programmer på bestilling. I naborommene sitter kolleger som gjør alt fra å komponere musikken til vignettene til å produsere datagrafikk. I YA*TV-huset finnes alle ressurser tilgjengelige.
Ideer, ikke penger. - Det flotte med teknologirevolusjonen er at du ikke trenger masse penger for å starte noe slikt. Du trenger ideer, forteller Fjørtoft og viser oss inn i det beskjedne, mørke studioet. Innen sendingene som tas opp her når tv-skjermene, har enkel datagrafikk forvandlet studioet til et moderne, visuelt rom. Alt elektronisk utstyr som brukes i YA*TV kan i dag skaffes for en billig penge.
- Nøkkelen til vår suksess er at vi går inn der det allerede er et publikum. Programmene sendes hovedsakelig på allerede populære kanaler, forklarer Fjørtoft. YA*TV inngår stadig nye sendeavtaler. Så snart avtalen med det kinesiske tv-selskapet CCTV går i boks, vil YA*TV øke sin seerkrets med flere hundre millioner.
- Vi når ikke frem til de aller fattigste. Det er et dilemma for oss. Men vi når frem til fremtidige beslutningstakere. Kan vi gi dem litt mer balanse i kunnskapen, har vi sådd et viktig frø, mener Fjørtoft, men legger til at YA*TV nå lager en serie programmer der de fattige selv forteller om sin situasjon, og viser til praktiske løsninger på egne problemer.
Globale ambisjoner. YA*TV er et unikt prosjekt på verdensbasis. Nå ønsker andre å kopiere konseptet. Da Bistandsaktuelt besøkte YA*TV, var Fjørtoft travelt opptatt med å forklare ideen bak YA*TV til en gruppe mennesker som ønsker å starte tilsvarende prosjekter i Afrika og Latin-Amerika.
- Hadde jeg snakket høyt om mine tanker om Young Asia Television for 20 år siden, ville jeg blitt sperret inne, ler Fjørtoft. Det hindrer ham imidlertid ikke i å gå med nye, luftige prosjekter i magen. Men først må teknologien komme et skritt videre.
- Så snart vi kan sende tv-programmer av god nok kvalitet over Internett, skal vi lage «Young World Television».
Marianne Alfsen er frilansjournalist.