Fargerik reklame for klær og Afrikas gründere
Med slagord som ’Mikrokreditt Afrika funker’ og ’Afrika for afrikanere’ lanserer nå motegiganten Benetton en glad og fargerik reklamekampanje med fokus på Afrikas fattigste gründere.
På store plakater i Norge og i mange andre land møter man senegalesere som er blitt hjulpet gjennom mikrokreditt: Ungdommen Khadim Gueya er i seg selv en "mobil lekebutikk" og bærer ballonger og oppblåste baderinger med seg rundt. Tekstilhandlerne Yacine Ndlaye og Ndeye Diobaye bærer hauger med tekstiler på hodet. I tillegg møter vi fiskere, bønder, snekkere og andre yrkesaktive.
- Dette er en spennende kampanje. Det skaper oppmerksomhet om mikrofinans og det er positivt, sier Egil Mongstad i Strømmestiftelsen, en av de norske organisasjonene med mest erfaring med slike prosjekter.
Det italienske selskapet promoterer et mikrokredittprogram i Senegal, Birima, etablert av den kjente senegalesiske sangeren Youssau N´Dour. I et reklameintervju sier han at "når en person har penger slik at de kan jobbe, beholder de sin verdighet."
- 50 prosent av klisjeene om Afrika er sant, men det er behov også for andre bilder fra Afrika, sier musikeren som har laget en ny innspilling av sangen "Birima", sammen med Patti Smith, Simphiwe Dana, Irene Grandi og Francesco Renga. Birima er navnet på en legendarisk senegalesisk konge. I videoen er det afrikanerne som frigjør europeerne.
- Benetton selger to ting. De selger sine farger i et kommersielt selskap som må tjene penger. På den andre siden løfter de fram senegalesere og Afrika på en interessant måte. De viser hvordan de fattigste av de fattige er målgruppen for mikrokreditt. Deres kommunikasjon er veldig lik vår egen. De viser til at de som mottar lån er engasjerte mennesker som bruker de mulighetene de får, sier Mongstad.
Alessandro Benetton, viseadministrende direktør i Benetton gruppen sier i en pressemelding at selskapet støtter dette prosjektet fordi det skiller seg ut fra vanlig solidaritetshandlinger.
- Det gir håndfast støtte til små, lokale gründere gjennom effektiv bruk av mikrokreditt. Ved å basere seg på nyskapende talent, hardt arbeid, optimisme og en satsning på framtiden vil dette prosjektet på en effektiv måte fremme Afrikas nye ansikt, sier Benetton.
Kampanjen ble presentert onsdag 14. februar i Dakar.
Benetton har tidligere år arbeidet med FNs voluntærprogram, Verdens matvareprogram og en kampanje for å beskytte utryddingstruede aper.