Arsenals avtale med Rwanda har vært god reklame for det sentralafrikanske landet, særlig når klubben storspiller og leder britiske Premier League. Nå håper Sør-Afrika at også Harry Kane og Tottenhams stjerner skal reklamere for afrikanske turistperler. Collage: Bistandsaktuelt / Foto: Lee Smith / Neil Hall / EPA / NTB

Tottenham-drakten skal lokke turister til Sør-Afrikas safariparker

Vil Harry Kane snart gjøre som Martin Ødegaard – reklamere for Afrika-ferie? Det er et svært sannsynlig resultat, skal man tro nyhetsmeldinger i sørafrikanske og britiske medier denne uka.

Publisert Oppdatert

Sør-Afrikas statlige turismedirektorat ga torsdag en foreløpig godkjenning av sponsoravtalen med den britiske toppklubben, og det er nå opp til regjeringen å gi den endelige godkjenningen. Den sørafrikanske nettavisen The Daily Maverick skriver at avtalen har en prislapp på rundt én milliard rand (om lag 590 millioner kroner).

Flere britiske medier har også omtalt den sannsynlige sponsoravtalen. Blant dem er nettavisen Mirror, som skriver at avtaleforslaget kom på bordet hos londonklubben for en uke siden.

Hvis avtalen blir en realitet, slutter Tottenham seg til en rekke britiske toppklubber som skal reklamere for turistdestinasjoner i afrikanske og arabiske land.

Draktreklame for autoritær stat

Rwandas sterke mann, Arsenal-supporteren Paul Kagame, har til tider vært rasende på klubbens prestasjoner. I år har han større grunn til å være fornøyd. Skjermdump fra Twitter

Arsenal har en sponsoravtale som gjør at lagets kaptein Martin Ødegaard er nødt til å løpe rundt med en godt synlig reklame for den autoritære staten Rwanda i Sentral-Afrika. Landet, under ledelse av den beinharde presidenten Paul Kagame, mangler pressefrihet og beskyldes for en rekke menneskerettighetsbrudd, herunder drap og arrestasjoner av opposisjonelle.

På samme måte som Qatar var en omdiskutert vert for fjorårets fotball-VM, har mange britiske kommentatorer ment at sportsvasking av Kagames regime var en feil måte å fronte fotballklubben Arsenal.

At Harry Kane og Hugo Lloris reklamerer for Sør-Afrikas strender og safariparker, vil trolig være langt mindre omstridt enn Ødegaards godt synlige draktreklame for «Visit Rwanda».

Drømmer om gigant-inntekter

Daglig leder av South Africa Tourism, Themba Khumalo, hevder overfor Daily Maverick at avtalen vil kunne gi en inntektsgevinst som er 88 ganger større enn investeringen.

Turisme genererer tre prosent av inntektene til Sør-Afrikas nasjonalprodukt. Ifølge Bloomberg er det en nedgang fra 6,4 prosent før koronapandemien. Landet har som mål å tredoble antall utenlandske turister til landet – til 21 millioner – innen 2030.

Den sørafrikanske turismesjefen trekker fram Rwandas avtale med Arsenal som et eksempel på vellykket markedsføring. Ifølge Khumalo bidro avtalen til å øke antallet turister i Rwanda med åtte prosent.

– Hvis du får én prosent av folk (Tottenham-supporterne i verden, red.anm.) til å reise hit, så vil det gi seks millioner turister ekstra, sa Khumalo i et møte med pressen i Johannesburg.

Heller fotball enn voldskriminalitet

Morten Bøås, seniorforsker og Afrika-kjenner.

Afrika-kjenner Morten Bøås er usikker på de egentlige motivene bak Sør-Afrikas framstøt overfor Tottenham, men ser en logikk i markedsføring av turisme via fotball.

– Premier League er jo en enorm brand marketing overalt i verden, så sett fra et markedsføringssynspunkt, kan det være en god arena. Jeg tror først og fremst det dreier seg om en kamp om oppmerksomhet – positiv oppmerksomhet. For Sør-Afrika som ofte har fått negativ omtale av voldskriminalitet og voldtekter i mediene, vil det være flott å kunne forbindes med sport, fotball og Premier League, sier Bøås.

Han stiller seg litt tvilende til om effekten av avtalen Rwanda har hatt med Arsenal egentlig kan måles i form av økte turismeinntekter.

– Det er vanskelig å si. Rwanda har en ganske smal nisje når det gjelder å tiltrekke seg turister. Det dreier seg primært om fjellgorillaer i grenseområdene mot DR Kongo. Om Arsenal-reklamen har bidratt positivt for landet, så tror jeg vel heller det har gått på at folk kan begynne å forbinde noe annet med landet enn folkemordet i 1994, sier Bøås.

Møter kritikk i sosiale medier

Ifølge sørafrikanske medier møter forslaget om å bruke skattebetalernes penger til å sponse en – for tiden – kriserammet britisk fotballklubb, mye kritikk både i sosiale medier og i organisasjonslivet.

Administrende direktør i fellesorganisasjonen for Sør-Afrikas private bedrifter i turismesektoren (SATSA) David Frost har uttrykt misnøye over avtaleplanene og kaller det «ren galskap». Han er skeptisk til kalkylene for inntekter, som er avslørt av sørafrikanske medier.

Thebe Ikalafen, leder av det fellesafrikanske organisasjonen Brand Africa, som jobber for å bedre regionens omdømme internasjonalt, har kalt avtaleforslaget «uansvarlig bruk av skattepenger» siden Sør-Afrika allerede er en ledende turistdestinasjon i Afrika.

Spørsmålet er om kritikken kan bli enda krassere etter Tottenhams hjemmekamp mot Erling Braut Haalands klubb Manchester City førstkommende søndag.

Sponsoravtaler

Fotballklubben Manchester City har fra tidligere en omdiskutert sponsoravtale med det arabiske emiratet Abu Dhabis flyselskap Etihad Airways, mens Liverpool har en avtale med den lite kontroversielle øystaten Mauritius og Manchester United med Malta.

Fotballklubben Newcastle er på sin side eid av det saudiarabiske statlige investeringsfondet, mens Manchester City eies av City Football Group, der emiratet Abu Dhabi og den styrtrike sjeiken Mansour bin Zayed bin Sultan Al Nahyan sitter med 78 prosent av aksjene.

Powered by Labrador CMS