
Norsk nyvinning kan redde tusenvis av liv
Laerdal Global Health har funnet en bedre måte å lære helsearbeidere i utviklingsland å gi prevensjon og stoppe blødninger etter fødsel. Nå hedres de nok en gang med "Merket for god design".
Utmerkelsene ble delt ut under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd.
– Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne i Norge akkurat nå, sier Line Aandal Røijen, prosjektleder i Norsk Designråd.
Prevensjon som bistand
Den globale mødrehelseorganisasjonen Jhpiego ønsker å gjøre prevensjon tilgjengelig for flere kvinner, og trengte en løsning for å lære opp flere helsearbeidere i å sette inn spiral etter fødsel. Dette var utgangspunktet for at stavangerselskapet Laerdal Global Health utviklet Mama-U, en modell av livmoren slik den er rett etter fødselen. Den norske nyvinningen kan bidra til å redde tusenvis av liv.
– Mer enn 200 millioner kvinner i lavinnkomstland ønsker prevensjon, men har ikke tilgang. Dersom alle disse kvinnene får tilgang til prevensjon er det beregnet at mødredødeligheten kan reduseres med 25 prosent og spebarnsdødeligheten med 18 prosent. Dessuten kan dette forhindre tre av fire uønskede graviditeter. Livredningspotensialet er med andre ord utrolig høyt, sier Tor Inge Garvik, industridesigner og leder for produktutvikling i Laerdal Global Health.
Jhpiego står bak store programmer for å tilby kvinner i utviklingsland innsetting av spiral rett etter fødsel. Disse programmene krever god og effektiv opplæring av titusener av helsearbeidere. Opplæringsmodellene organisasjonen brukte var store, tunge og dyre. Jhipego ba derfor sin samarbeidspartner i Stavanger om å utvikle en bedre modell for opplæring i innsetting av spiral.
Store opplæringsprosjekter i år
Laerdal Global Health samlet et team med produktutviklere og helsearbeidere og satte i gang. Basert på lang erfaring og god brukerinnsikt utviklet de en modell som både gjør det mulig å lære rett innsettingsteknikk, er lett å bære og er billig. Den kan også brukes i rurale strøk der det ikke finnes elektrisitet. Underveis i utviklingsløpet ble det også klart at modellen kunne brukes for å lære helsearbeidere tiltak for å stoppe blødning etter fødsel.
Under utviklingen av produktet testet Jhpiego ut modellen i Pakistan, og tilbakemeldingene var svært positive. Mama-U ble lansert i fjor sommer, og Garvik forteller at nyvinningen har blitt tatt veldig godt imot.
– Modellen koster mye mindre enn konkurrerende løsninger, noe som gjør det mulig for organisasjoner som Jhpiego samt nasjonale helsemyndigheter å kjøpe den inn i stort antall. Dermed får flere helsearbeidere opplæring, noe som kommer kvinner i lavinnkomstland til gode. Det skal settes i gang mange store utdanningsprogrammer i Afrika og Asia i løpet av året der Mama-U blir en viktig del av opplæringspakken, sier Garvik.